Hvis du har taget din bacheloruddannelse i statskundskab på Københavns Universitet, er du retskravsbachelor til kandidatuddannelsen i statskundskab ved Københavns Universitet, hvis du søger om optagelse inden for et tidsrum af 3 år. Beregningen af de 3 år starter ved det førstkommende ordinære optag efter du har gennemført din bacheloruddannelse og slutter umiddelbart efter gennemført ordinært optag 3 år efter. Du skal dog være opmærksom på, at dit retskrav bortfalder, hvis du i løbet af de 3 år afslutter en anden kandidatuddannelse.
Du kan kun bruge dit retskrav én gang. Det betyder, at hvis du bliver tilbudt optagelse og du takker ja til pladsen, har du brugt dit retskrav. Det gælder også hvis du senere ombestemmer dig og takker nej til pladsen/udmelder dig.
Eksempel:
- Hvis du bliver færdig i juni 2024, så gælder dit retskrav indtil september 2027, forudsat at kandidatuddannelsen har september-start.
- Hvis du bliver færdig i december 2024, så gælder dit retskrav indtil februar 2028, forudsat at kandidatuddannelsen har februar-start.
- Hvis du bliver færdig i december 2024, og kandidatuddannelsen alene har september-start, så gælder dit retskrav indtil september 2028.
Hvornår skal du søge?
Vær opmærksom på, at du muligvis skal søge ind på din kandidatuddannelse, mens du er ved at afslutte din bacheloruddannelse. Fristen for at dokumentere, at du har bestået din bachelor er den 20. september ved sommeroptag og den 20. februar ved vinteroptag.
Ansøgningsportal åbner | Ansøgningsfrist | Svar på ansøgning (senest) |
---|---|---|
16. januar | 1. Marts | 10. juni |
Vi anbefaler, at du søger tidligst muligt, efter ansøgningsportalen er åbnet.
Fristen for at dokumentere, at du har bestået din bachelor er den 20. september.
Ansøgningsportal åbner | Ansøgningsfrist | Svar på ansøgning (senest) |
---|---|---|
2. september | 15. oktober | 10. december |
Vi anbefaler, at du søger tidligst muligt, efter ansøgningsportalen er åbnet.
Fristen for at dokumentere, at du har bestået din bachelor er den 20. februar.
Det er ansøgers eget ansvar at søge rettidigt og i god tid. Det er kun ansøgninger der bliver sendt inden for fristen der behandles.
Vi anbefaler derfor, at du søger tidligst muligt efter Ansøgningsportalen er åbnet.
Hvis du ikke uploader din ansøgning inden fristen, behandler vi ikke din ansøgning. Du kan dog søge om dispensation fra ansøgningsfristen, hvis der er usædvanlige forhold der har hindret dig i at søge lige op til fristens udløb. En ansøgning om dispensation skal hurtigst muligt sendes til admissions@samf.ku.dk. Du skal medsende dokumentation for de usædvanlige forhold. Selvom du kan dokumentere usædvanlige forhold, kan fakultetet kun dispensere fra ansøgningsfristen, hvis der fortsat er ledige pladser på det tidspunkt vi modtager din ansøgning. Hvis du får dispensation fra ansøgningsfristen betyder det, at vi behandler din ansøgning.
Hvordan søger du?
Du skal oprette din ansøgning i den digitale ansøgningsportal, hvor du også uploader dine bilag. Bemærk, at du maksimalt må oprette tre ansøgninger til uddannelser på KU med samme studiestart. Ansøgninger derudover vil blive annulleret.
Den digitale ansøgningsportal fungerer bedst, når du bruger Firefox som browser. Hold eventuelt brugervejledningen åben, mens du udfylder din ansøgning.
Når du søger om optagelse, skal du uploade dokumentation til din ansøgning. Hvis du på ansøgningstidspunktet ikke har den nødvendige dokumentation, skal du i stedet uploade en forklaring om dette. Du kan kun fortsætte ansøgningsproceduren, hvis du uploader information, der hvor du bliver bedt om det.
Du kan som udgangspunkt ikke uploade yderligere dokumentation eller erstatte dokumenter på din ansøgning efter ansøgningsfristens udløb. Vedhæfter du ikke den krævede dokumentation, vil du dog modtage en rykker via den digitale ansøgningsportal. Det er derfor vigtigt, du jævnligt tjekker ansøgningsportalen. Hvis du ikke uploader den manglende dokumentation inden den angivne frist, vil du få afslag på din ansøgning.
Hvis du bliver bedt om at uploade yderligere dokumentation end det som fremgår af nedenstående dokumentoversigt, skal du blot uploade et blank dokument i det pågældende felt.
Bilag og dokumentation | Værd at vide… |
---|---|
Eksamensbevis og karakterudskrift Officiel (underskrevet og stemplet) kopi af eksamensbevis og karakterudskrift, der dokumenterer bestået bacheloruddannelse Officiel (underskrevet og stemplet) karakterudskrift af resultater på igangværende bacheloruddannelse. |
|
Kandidatreglen Har du allerede en kandidatgrad fra Danmark eller udlandet? Eller forventer du at afslutte en inden studiestart på den nye kandidatuddannelse? Hvis du har, kan du kun blive optaget på en ny uddannelse hvis der ender med at være ledige pladser på uddannelsen. | |
Beståede kandidatkurser Dokumentation for beståede fag og kurser på tidligere uafsluttet eller gennemført kandidatuddannelse jf. oplysningspligt (se nedenfor). |
|
Er din bacheloruddannelse fra et dansk universitet, kan du overføre dine data automatisk ved hjælp af funktionen dataudveksling. Se brugervejledningen til ansøgningsportalen.
Husk at kontrollere, at alle eksamensdata bliver overført. Det er dit ansvar at sikre, at Københavns Universitet modtager dokumentationen. Du skal selv uploade dokumentationen, hvis det ikke overføres via dataudvekslingen.
Hvis du selv fremsender dokumentation for bestået bacheloruddannelse (i form af karakterudskrift eller eksamensbevis) kontakter vi det universitet hvor du har gennemført uddannelsen og beder dem verificere det fremsendte.
Hvis du har bestået kurser på en uafsluttet kandidatuddannelse, skal du i følge dansk lovgivning oplyse det i din ansøgning og uploade dokumentation for dine beståede eksamener. Københavns Universitet vurderer, om du skal have merit for dine beståede uddannelsesdele. Du er desuden forpligtet til at oplyse, om du har en afsluttet kandidatuddannelse, hvis du bliver spurgt om dette.
Hvis du har loginproblemer eller andre tekniske udfordringer i forbindelse med at du vil indsende din ansøgning, bedes du kontakte Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på admissions@samf.ku.dk.
I den forbindelse bedes du beskrive problemet i din e-mail samt vedhæfte skærmdumps, som viser det pågældende problem.
Programfejl på din egen PC og tekniske udfordringer, herunder loginproblemer, i forhold til at indsende en ansøgning, giver ikke i sig selv mulighed for der kan dispenseres fra ansøgningsfristen. Det er kun hvis der opstår systemnedbrud i Den Digitale Ansøgningsportal, at der kan dispenseres fra ansøgningsfristen. I så tilfælde skal du tage et skærmdump som indeholder angivelse af dato og tid og viser fejlen og e-maile dette til admissions@samf.ku.dk.
Den Digitale Ansøgningsportal er et landsækkende system, der omfatter de fleste universiteter i Danmark. Det kan derfor forventes, at der med jævne mellemrum er stor travlhed på serveren - især op til ansøgningsfristen. Hvis mange forsøger at komme på systemet på samme tid, kan du risikere at få problemer med at logge på eller fuldføre din ansøgning. Hvis det medfører, at du ikke kan sende din ansøgning inden for fristen, vil din ansøgning ikke blive behandlet, da det ikke er en gyldig grund til ikke at have søgt rettidigt.
Derfor anbefaler vi, at du søger tidligst muligt efter Ansøgningsportalen er åbnet.
Husk at tjekke din ansøgning løbende
Efter ansøgningsfristen er det vigtigt at du regelmæssigt tjekker status på din ansøgning ved at logge på ansøgningsportalen, da adviseringsmails fra ansøgningsportalen i visse tilfælde kan opfattes som spam og dermed ryge i dit spamfilter. Fakultetet opfordrer derfor ansøgere til jævnligt at tjekke besked-fanen i Ansøgningsportalen for evt. beskeder - herunder evt. tilbud om optagelse.
Hvis fakultetet beder om yderligere dokumentation, vil du have 7 dages frist (inkl. weekend og helligdage) til at svare. Hvis du ikke svarer inden for fristen, bliver din ansøgning afvist.
Universitetet sender løbende tilbud om optagelse via ansøgningsportalen. Hvis du modtager tilbud om en studieplads, skal du bekræfte, at du ønsker pladsen. Hvis du ikke bekræfter rettidigt på senest disse datoer mister du pladsen.
Frist for at takke ja til en plads
- 15. juni (Sommeroptag)
- 15. december (Vinteroptag)
Hjælp til din ansøgning
Du kan indsende op til 3 ansøgninger til Københavns Universitet i samme ansøgningsperiode.
- Du skal anvende enten Firefox eller Google Chrome som browser, når du går i gang med ansøgningen.
- Få hjælp i brugervejledningen til ansøgningsportalen, når du udfylder din ansøgning.
- Læs FAQ om ansøgningsportalen og få svar på de mest stillede spørgsmål.
- Kontakt admissions@samf.ku.dk, hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål om optagelsesproceduren.
- Kontakt admissions@samf.ku.dk, hvis du har tekniske problemer.
Du får en adviseringsmail, når svaret er klar i portalen. Vær opmærksom på, at adviseringsmails fra ansøgningsportalen i visse tilfælde kan opfattes som spam og dermed ryge i dit spamfilter, så fakultetet opfordrer ansøgere til jævnligt at tjekke deres spammappe.
Hvis du bliver tilbudt en studieplads, får du frem til studiestart løbende information om den fremadrettede proces.
Du er ikke garanteret svar inden svarfristen, hvis der mangler dokumentation eller anden information til din ansøgning.
Du vil blive kontaktet i ansøgningsportalen, hvis der mangler informationer til din ansøgning.