Kvote 2 på statskundskab

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på statskundskab

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På statskundskab vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Evnen til at identificere væsentlige politiske og samfundsmæssige spørgsmål og udfordringer

     
  • Viden om danske og internationale politiske forhold

     
  • Evnen til at foretage samfundsvidenskabelige analyser

     
  • Selvstændig kritisk refleksion.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret og vise højt sprogligt abstraktionsniveau.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til statskundskab på Københavns Universitet.

På statskundskab modtog vi 751 ansøgninger til 30 kvote 2-pladser. 129 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 38 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste motivation for og kendskab til uddannelsens fag ved for eksempel at nævne forskellige fag og deres tematikker.
  • at ansøgerne viste forståelse for fagene på uddannelsen ved for eksempel at bruge uddannelsens metoder på konkrete problemstillinger.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterietstudiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne præsenterede en realistisk tilgang i forhold til det at opnå ny viden. De inddrog for eksempel egen forberedelse, brug af studiegrupper, brug af undervisere og holdundervisning.
  • at ansøgerne beskrev konkrete studieteknikker i sammenhæng med ovenstående. Det kunne for eksempel være teknikker til at læse og tage notater.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste forståelse for opgavens forskellige relevante magtbegreber og aktører og satte dem i en dansk kontekst. Det gjorde de for eksempel ved at inddrage strukturel magt, mediernes magt og forholdet mellem borger og politiker.
  • at ansøgerne brugte en analytisk tilgang til besvarelsen af spørgsmålet ved for eksempel at diskutere lobbyorganisationers indflydelse, når danske magthavere tager beslutninger.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved at være strukturerede i et klart og tydeligt sprog og uden overdreven brug af fremmedord og overflødig information.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.