Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på medicin
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På medicin vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Kendskab til mennesket som biologisk organisme i samspil med sin omgivelser
- Indsigt i, hvordan sociokulturelle og demografiske forhold har indflydelse på sundhed og adgang til sundhedsvæsnet
- Evnen til at demonstrere empati og kreativitet
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til medicin (København) på Københavns Universitet.
På medicin (København) modtog vi 2.323 ansøgninger til 55 kvote 2-pladser. 232 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 40 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne viste kendskab til uddannelsen ved for eksempel at beskrive konkrete fag og indhold og reflektere over, hvordan fagene er relevante på et generelt og et personligt plan.
- at ansøgerne ud fra deres viden om uddannelsen var i stand til at reflektere over egne interesser og drømme.
Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over, hvad et skuffende resultat til eksamen fortæller om deres eget faglige niveau, og hvordan de vil håndtere det efterfølgende.
- at ansøgerne beskrev, hvordan de kan forbedre resultatet via for eksempel studieteknikker og ved at opsøge hjælp fra forelæser, studiegrupper eller til holdundervisning.
Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over konsekvenser og muligheder for støtte og feedback ved for eksempel at være bevidste om mulige strategier i en presset situation.
- at ansøgerne viste, at de er klar over, at de kommer til at stå i usikre læringssituationer, hvor de skal være bevidste om at være professionelle over for patienten.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne svarede på det konkrete spørgsmål i et korrekt og velstruktureret sprog. De bedste svar var sammenhængende og underbygget med konkrete eksempler.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.