Kvote 2 på kemi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på kemi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På kemi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Faglige færdigheder, vi især vægter på uddannelsen:

  •  Gode sproglige kompetencer i dansk og engelsk – især god sprogforståelse og læsefærdigheder.

     
  • Stærke kompetencer inden for naturvidenskabelige fag.

     
  • Evnen til at formidle fagligt stof.

     
  • Evnen til at ræsonnere logisk.

     

Vi vægter, at dine evner og din interesse for det naturvidenskabelige fagområde skinner tydeligt igennem i dine besvarelser.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til kemi på Københavns Universitet.

kemi modtog vi 57 ansøgninger til 8 kvote 2-pladser. 21 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste, at de er klar over, hvilke forventninger uddannelsen stiller til en universitetsstuderende i kemi. Det kunne for eksempel være ved at skrive: ”Jeg tror, at underviseren forventer, at man er frisk på at lære, og at der nok kommer nogle udfordringer, men at man ikke lader sig slå omkuld af det. Men også at man er i stand til at disponere sin tid ordentligt.”
  • at ansøgerne tænkte over egne styrker og svagheder ud fra de nævnte forventninger. De kunne for eksempel skrive: ”Dog skal jeg især blive bedre til at strukturere min hverdag, der af og til kan flyde sammen til et stort rod.”

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste, at de havde sat sig ind i opbygningen af uddannelsen ved for eksempel at skrive: ”Kvantekemi er et af de emner, som lyder til at være utroligt spændende, og det er noget, jeg overvejer at skulle vælge som valgfag. Udover det er der også fysisk kemi og materialekemi, som lyder spændende…”.
  • at ansøgerne koblede uddannelsens indhold til egne interesser og fremtidsplaner ved for eksempel at skrive: ”Efter min bachelor har jeg tænkt mig at gå videre med en kandidat i kemi på KU og efter det måske tage en Ph.d.”

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne beskrev kort og korrekt en af de nævnte kemiske forskningsområder ved for eksempel at skrive: ”Klik-kemi er, hvor man bruger Cu(I)ionen som katalysator til at sætte store molekyler sammen. Det kan bruges til at sætte store molekyler sammen som for eksempel enzymer, peptider og/eller proteiner”.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var skrevet på et grammatisk korrekt dansk med klare og korte sætninger som i eksemplet her: ”Der er nogle kurser, som jeg glæder mig virkelig meget til. Jeg glæder mig til organisk kemi og synteser i laboratoriet, da jeg elsker kreativiteten og mulighederne inden for organisk kemi”.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Karakterer i de gymnasiale fag Matematik A, Dansk A, Kemi B eller Bioteknologi A og Fysik B eller Geovidenskab A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.