Kvote 2 på folkesundhedsvidenskab

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på folkesundhedsvidenskab

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På folkesundhedsvidenskab vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og
dine interviewbesvarelser.

 Vi lægger især vægt på:

  • Evnen til at identificere væsentlige sundheds- og samfundsrelaterede spørgsmål og udfordringer

     
  • Viden om danske og internationale forhold inden for sundhed og samfund

     
  • Interesse i videnskabelig analyse

     
  • Selvstændig kritisk refleksion.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuancere og vise højt sprogligt abstraktionsniveau.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

På folkesundhedsvidenskab modtog vi 118 ansøgninger til 7 kvote 2-pladser. 44 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 30 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriteriernefaglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste forståelse for folkesundhedsvidenskabs tværfaglighed, bredde og faglige retninger ved for eksempel at beskrive, hvordan folkesundhedsvidenskab adskiller sig fra andre uddannelser.
  • at ansøgerne viste relevant brug og kobling af fagenes indhold og læringsmål for eksempel via refleksion over karrieremuligheder.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over relevante studieteknikker på studiet som for eksempel læsning, studiegrupper, holdtimer og interaktion med underviser.
  • at ansøgerne medtog tidligere erfaringer, som er relevante i forhold til folkesundhedsvidenskab. Det kunne være fra projektarbejde, med tværvidenskabelighed eller fra specifikke fag fra gymnasiet.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kunne beskrive grafen korrekt og udvælge den relevante information fra problemstillingen.
  • at ansøgerne kunne reflektere over relevante sundhedsmæssige forebyggelsestiltag ved for eksempel at diskutere fordele og ulemper i et større samfundsmæssigt perspektiv ud fra opgavens forebyggelsestiltag.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne formulerede deres pointer tydeligt og svarede på alle dele af spørgsmålet. Ansøgerne brugte termer og begreber korrekt ud fra en logisk akademisk argumentation.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.