Kvote 2 på nanoscience

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på nanoscience

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På nanoscience vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Gode sproglige kompetencer i dansk og engelsk, mundtligt og skriftligt

     
  • Stærke kompetencer inden for naturvidenskabelige fag.

 
Vi vægter, at dine evner og din interesse for naturvidenskabelige fag skinner tydeligt igennem i dine besvarelser.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til nanoscience på Københavns Universitet.

nanoscience modtog vi 44 ansøgninger til 6 kvote 2-pladser. 12 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste viden om uddannelsens tværfaglighed via konkrete eksempler på fænomener fra nanoscience. Det kunne for eksempel være ved at skrive: ”(...) Quantum dots er rigtig spændende både inden for biologi som tags og ex. til nedkæmpning af kræft, men også i LED lys (…)”.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne reflekterede over udfordringen ved at tage en universitetsuddannelse: Hvordan fungerer jeg i samarbejde i grupper? Hvilke faglige styrker og svagheder har jeg?

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne turde kaste sig ud i spørgsmål og hypoteser, også selvom de var spekulative. På den måde viste de, at de forstår, at naturvidenskaben udvikler sig ved, at man får nogle ideer, og at man herefter afprøver dem.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at teksten var velstruktureret, uden unødvendige gentagelser og med konkrete eksempler, der underbyggede generelle pointer.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Karakterer i de gymnasiale fag Matematik A, Fysik B og Kemi B indgik i vurderingen

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.