Kvote 2 på engelsk

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på engelsk

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På engelsk vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Gode sproglige kompetencer i dansk, engelsk og fremmedsprog, mundtligt og skriftligt. Dvs. sprogforståelse, sproglig bevidsthed, grammatisk analyse og genrebevidsthed.

     
  • Lyst og evne til at udforske kultur- og samfundsrelaterede emner.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til antropologi på Københavns Universitet.

På antropologi modtog vi 698 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 52 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 41 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne var gode til at redegøre for antropologiens relevans via konkrete og aktuelle problemstillinger. Det gjorde de for eksempel ved at beskrive forventninger til uddannelsens indhold, de specifikke fag og fremtidige jobs.
  • at ansøgerne beskrev deres personlige interesse og motivation for uddannelsen. Det gjorde de for eksempel ved at koble personlige erfaringer til svaret.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterietstudiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne forholdt sig til antropologiske metoders potentiale til at belyse problemstillinger.
  • at ansøgerne reflekterede over, hvordan personlige erfaringer kan bruges til udfordringer på studiet. De forholdt sig for eksempel til egne kompetencer i forhold til det at studere, og hvordan kompetencerne kan bruges til at læse på en videregående uddannelse.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kortfattet og præcist identificerede spørgsmålets centrale pointe og relaterede den til et konkret eksempel. De redegjorde for eksempel for casens kompleksitet og tog en relevant samfundsmæssig problematik med.
  • at ansøgerne viste forståelse for hele den fremlagte case ved at svare konkret og detaljeret på det faglige spørgsmål.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgeren kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i to af fagene Engelsk A eller Engelsk B og Historie B eller Samfundsfag indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.