Kvote 2 på geografi og geoinformatik

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på geografi og geoinformatik

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På geografi og geoinformatik vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Gode sproglige kompetencer i dansk og engelsk, mundtligt og skriftligt

     
  • Stærke kompetencer inden for naturvidenskabelige fag, herunder matematik

     
  • Lyst og evne til at arbejde med informationssystemer og computerbaserede værktøjer.

     

Vi vægter, at dine evner og din interesse for naturvidenskabelige fag skinner tydeligt igennem i dine besvarelser.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til geografi og geoinformatik på Københavns Universitet.

geografi og geoinformatik modtog vi 67 ansøgninger til 8 kvote 2-pladser. 19 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste forståelse for arbejdsbyrden på en universitetsuddannelse og evner til at planlægge og udnytte deres tid fornuftigt.
  • at ansøgerne reflekterede over, hvor meget tid de skal bruge på læsning og forberedelse, i hvilket omfang de har plads til arbejde og fritid, og hvordan de kan prioritere de forskellige aktiviteter.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste kendskab til uddannelsen og faglig motivation for at læse den. Dertil forklarede de, hvordan de så deres egen profil i forhold til uddannelsen. Det kunne være med en interesse for det globale fokus på klimaforandringer eller med en refleksion over, hvordan uddannede geografer kan bidrage til løsningen på klimaforandringerne.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne kendte til natur- og kulturgeografi og samspillet mellem de to områder for at kunne forstå og løse samfundsmæssige problemstillinger. Det kunne for eksempel være via en vurdering af alle de forhold af både kultur- og naturgeografisk karakter, der gør sig gældende ved udviklingen af Lynetteholmen, i manglende udvikling i mindre byer eller i eksplosiv udvikling i visse byer i det globale syd.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de var korrekte, velstrukturerede og præcise, og at ansøgerne havde alle relevante oplysninger og emner med og undlod detaljer, der ikke gav mening i sammenhængen.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.