Kvote 2 på odontologi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på odontologi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På odontologi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Evnen til rumlig forståelse, dvs. orientere sig og visualisere i 3 dimensioner

     
  • Evnen til at drage konklusioner på basis af analyser

     
  • Evnen til at forholde sig etisk og moralsk til odontologi

     
  • Evnen til at demonstrere empati 

     
  • Gode formidlingsevner

     
  • Vedholdenhed og selvdisciplin

     
  • Selvstændig kritisk refleksion.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til odontologi på Københavns Universitet.

På odontologi modtog vi 954 ansøgninger til 36 kvote 2-pladser. 137 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 34 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation, kendskab til uddannelsen og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne udviste interesse og kendskab til uddannelsen ved for eksempel at inddrage forskellige tilgange til patienter samt vise interesse for uddannelsens indhold baseret på personlige kompetencer og faglige begreber.
  • at ansøgerne udviste en bredere forståelse for uddannelsen ved at koble flere videnskabelige retninger på deres svar for eksempel samfundsvidenskabelige, biologiske og kliniske retninger.

Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne beskrev, hvordan pressede situationer på et intensivt studie som odontologi kan håndteres ved for eksempel at fokusere på fællesskabet, planlægning og gruppearbejde.
  • at ansøgerne reflekterede over, hvordan det personlige på studiet kan prioriteres ud fra temaer som for eksempel studieforpligtelser, samarbejde og balancen mellem studie og fritid.

Spørgsmål 3 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne lavede en præcis vurdering af den faglige opgave og beskrev relationen mellem kost og pH i spyttet.
  • at ansøgerne var opmærksomme på kontakten til patienter. De bedste svar indeholdt bevidsthed og refleksioner vedrørende håndtering af patienter og patientens situation.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne besvarede det aktuelle spørgsmål kort og præcist i et korrekt og letforståeligt sprog.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i to af fagene Fysik B og Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.