Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på kognitions- og datavidenskab
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På kognitions og datavidenskab vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Faglige færdigheder vi især vægter på uddannelsen:
- Gode matematiske kompetencer
- Evnen til at ræsonnere logisk
- Kendskab til mennesket som biologisk og psykologisk organisme i samspil med sine omgivelser
- Gode sproglige færdigheder i dansk og engelsk – især god sprogforståelse og læsefærdigheder
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til kognitions- og datavidenskab på Københavns Universitet.
På kognitions- og datavidenskab modtog vi 142 ansøgninger til 5 kvote 2-pladser. 27 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 39 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterietstudiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne reflekterede over, hvordan de bedst søger hjælp, når matematiske og programmeringsmæssige problemer er for svære at løse på egen hånd.
- at ansøgerne gav gode svar på, hvilke redskaber man som studerende kan bruge, når programmeringsopgaver er vanskelige. Det kunne for eksempel være andre studiegrupper eller online ressourcer.
Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne kunne redegøre for uddannelsens opbygning med viden om de individuelle kurser, som ansøgerne finder interessante.
- at ansøgerne beskrev en eller flere af uddannelsens specialiseringer og viste indblik i specialiseringernes konkrete faglige opbygning.
Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne havde en god matematisk forståelse og kunne udlede den matematiske funktion fra tekst og data i opgaven. Ansøgerne kunne forklare og skelne mellem observeret data og funktionens forudsigelse.
- at ansøgerne inddrog og diskuterede en sandsynlig psykologisk forklaring på de observerede data og modelforudsigelser.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne strukturerede svarene og formidlede i et letlæseligt og grammatisk korrekt sprog.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakteren i faget Matematik A indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.