Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på medicin
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På medicin vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Kendskab til mennesket som biologisk organisme i samspil med sin omgivelser
- Indsigt i, hvordan sociokulturelle og demografiske forhold har indflydelse på sundhed og adgang til sundhedsvæsnet
- Evnen til at demonstrere empati og kreativitet
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til medicin (Køge) på Københavns Universitet.
På medicin (Køge) modtog vi 1.356 ansøgninger til 65 kvote 2-pladser. 307 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 35 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne kendte til uddannelsens fag og efterfølgende koblede dem til lægegerningen ved for eksempel at nævne interessante emner at skrive speciale om.
- at ansøgerne viste motivation for, kendskab til og interesse for uddannelsens muligheder. Det gjorde de for eksempel ved at beskrive, hvad de drømmer om at arbejde med og hvorfor.
Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne på ærlig vis præsenterede egne styrker og svagheder i sammenhæng med tilgængelige muligheder for hjælp på universitetet. Det kunne være hjælp fra studiemiljø, medstuderende og undervisere.
- at ansøgerne viste selvstændig refleksion og ærlighed ud fra professionelle eller personlige erfaringer. Dertil kunne de fortælle, hvordan de kan bruge erfaringerne i svære situationer på uddannelsen.
Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne beskrev lægelige metoder til den situation, som ansøgerne havde forestillet sig i svaret. Det kunne for eksempel være ved at inddrage de syv lægeroller.
- at ansøgerne kendte til forskellige strategier i forhold til at rumme en svær behandlingssituation.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne skrev velformulerede sætninger, der besvarede spørgsmålene på en fyldestgørende måde og havde en rød tråd.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.