Kvote 2 på asienstudier (koreastudier)

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på asienstudier (koreastudier)

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På asienstudier (koreastudier) vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af din resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Gode sproglige kompetencer i dansk, engelsk og fremmedsprog, mundtligt og skriftligt. Det vil sige sprogforståelse, sproglig bevidsthed, grammatisk analyse og genrebevidsthed.

     
  • Lyst og evne til at udforske kultur- og samfundsrelaterede emner

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til asienstudier (koreastudier) på Københavns Universitet.

På asienstudier (koreastudier) modtog vi 55 ansøgninger til 3 kvote 2-pladser. 15 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 27 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriteriet kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste, at de har en forståelse for studiets alsidighed.
  • at ansøgerne reflekterede over samspillet mellem uddannelsens forskellige elementer.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne studiepotentiale og faglig motivation. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste en interesse i Korea og samtidig kunne fortælle og præcisere, hvorfor de gerne vil studere på uddannelsen.
  • at ansøgerne viste, at de har indblik i, hvad uddannelsen kan føre til, og reflekterede over, hvor de kunne se sig selv i fremtiden. 

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne viste indblik i aktuelle politiske og kulturelle forhold i Korea.
  • at ansøgerne kunne diskutere og sætte aktuelle emner og begivenheder i Korea ind i en større og forklarende sammenhæng.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne formulerede sig i et klart, struktureret sprog og tydeligt kunne argumentere for pointer.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.