Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på samfundsfag
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På samfundsfag vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Evnen til at identificere væsentlige politiske og samfundsmæssige spørgsmål og udfordringer
- Viden om danske og internationale politiske forhold
- Evnen til at foretage samfundsvidenskabelige analyser
- Selvstændig kritisk refleksion.
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret mundtligt eller skriftligt, og du skal vise højt sprogligt abstraktionsniveau.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til samfundsfag på Københavns Universitet.
På samfundsfag modtog vi 279 ansøgninger til 3 kvote 2-pladser. 19 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 42 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne viste kendskab og motivation i forhold til det særlige ved uddannelsen i samfundsfag. For eksempel beskrev ansøgerne uddannelsens faglighed og karrieremuligheder.
- at ansøgerne viste, at de havde sat sig ind i uddannelsens faglighed herunder fag, forløb, karriere og job.
Spørgsmål 2 undersøgte kriteriet studiepotentiale. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne var bevidste om balancen i studielivet. For eksempel beskrev ansøgerne både deres eget og gruppens ansvar, når man skal lære.
- at ansøgerne reflekterede over, hvilke problematikker man kan møde, når man er studerende. Det kunne for eksempel være i sociale sammenhænge, til eksaminer og i fritiden.
Spørgsmål 3 undersøgte kriterietfaglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne via nuanceret og faglig stillingtagen diskuterede de forskellige forhold i spørgsmålet. Det gjorde de for eksempel ved at bruge relevante begreber og perspektiver inden for uddannelsen.
- at ansøgerne viste en god og reflekteret balance i deres svar og var specifikke i forhold til deres pointer og argumenter, mens de fastholdt overblikket over det samlede svar.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved at have en god struktur og en rød tråd gennem korrekt sprog og uden unødvendige ord og styrkemarkører.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.