Kvote 2 på biokemi

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på biokemi

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

På biokemi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.

Vi lægger især vægt på:

  • Stærke kompetencer inden for de naturvidenskabelige fagområder

     
  • Biologisk forståelse

     
  • Gode færdigheder inden for laboratoriearbejde, fx arbejdet med cellekulturer

     

Vi vægter, at dine evner og din interesse for disse fagområder skinner tydeligt igennem i dine besvarelser.

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne udtrykke dig og formidle dine budskaber klart forståeligt. Fremstår formidlingen med fejl, skal der være tale om sproglige eller grammatiske fejl, som ikke påvirker budskabet.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til biokemi på Københavns Universitet.

biokemi modtog vi 225 ansøgninger til 11 kvote 2-pladser. 57 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 32 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne forklarede, hvordan relevant erfaring som udlandsophold, højskoleophold, værnepligt, fagrelevant erhvervserfaring, elitesport eller uddannelse vil bidrage til, at de vil kunne klare sig godt i uddannelsens fagområder.
  • at ansøgerne viste indsigt i egne styrker og svagheder. De skrev for eksempel: ”Jeg er dårlig til at disponere tid, men bruger værktøjer” eller: ”Jeg er ikke specielt god til kemi, men synes kemi er spændende” – eller også nævnte de blokstrukturen og kunne forudse, at det kan blive hårdt.

Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne nævnte fagelementer fra både kemiske og biologiske fag på uddannelsen og kom ind på deres samspil.
  • at ansøgerne fortalte, hvordan enkelte fag eller områder såsom immunologi, proteinkemi og kræftforskning peger ud i et erhverv eller i specifikke firmaer. Det kunne for eksempel være som forsker i Novo Nordisk, Lundbeck eller Genmab.

Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:

  • at ansøgerne svarede præcist på de faglige spørgsmål, nævnte de kemiske forbindelser og ikke bevægede sig uden for de stillede spørgsmål.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at de havde korrekte sætningskonstruktioner, var godt formulerede og velargumenterede – for eksempel ved at relevante erfaringer blev koblet til uddannelsens indhold.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen og karakterer i fagene Matematik A og Kemi B eller Bioteknologi A indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Det samlede resultat fra kvote 2-prøven indgik i vurderingen.