Kvote 2 på teater- og performancestudier

Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview. 

Kvote 2-kriterier på teater- og performancestudier

Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:

Vi lægger især vægt på: 

  • Gode sproglige kompetencer i dansk, mundtligt og skriftligt. Det vil sige sprogforståelse og sproglig bevidsthed grammatisk analyse og genrebevidsthed
  • Analytiske kompetencer og selvstændig kritisk refleksion.
  • Gode læsefærdigheder i engelsk
  • Lyst og evne til at arbejde med scenekunst som kunstfagligt emneområde

Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.

Du skal kunne formidle og argumentere præcist og nuanceret med kun få fejl.

Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Vi kan fx se på:

  • dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer

     
  • hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet

     
  • dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse

     
  • dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)

Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.

Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.

Vi kan fx se på:

  • Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk

     
  • Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig

     
  • Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig

     
  • Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse

Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.

Vi kan fx se på:

  • Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen

     
  • Dine forventninger til dig selv som studerende

     
  • Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold

     
  • Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier

     
  • Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?

Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.

Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024

Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til teater- og performancestudier på Københavns Universitet.

På teater- og performancestudier modtog vi 83 ansøgninger til 9 kvote 2-pladser. 35 gik videre til interview.

Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 25 eller højere.

Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.

Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.

Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og resultaterne fra din kvote 2-prøve var med i vurderingen.

Sådan vurderede vi dit interview

Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen. 

De bedste svar udmærkede sig i år ved:

  • at ansøgerne inden for kriteriet studiepotentiale kunne redegøre konkret og detaljeret for deres tidligere erfaringer med at skrive store opgaver eller med at overskue og strukturere store mængder af forskelligt læse- og forberedelsesarbejde.
  • at ansøgerne inden for kriteriet faglige færdigheder kunne sætte deres umiddelbare viden om scenekunst og kulturvidenskab i relation til dét at lave akademisk og teoretisk baseret teaterperformance, scenekunst og kulturliv. Det var godt, hvis ansøgerne kunne reflektere over egne styrker i forhold til at arbejde teoretisk, analytisk og fortolkende med scenekunst og kulturelle fænomener.
  • at ansøgerne inden for kriteriet faglig motivation var nysgerrige på, og havde gjort sig forestillinger om, hvad det vil sige at studere teater- og performancefænomener som en teoretisk funderet og akademisk disciplin. Det var godt, hvis ansøgerne viste interesse for at undersøge scenekunstens betydning i et æstetisk, bredere kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv.
  • at ansøgerne ud fra kriteriet kendskab til uddannelsen havde orienteret sig aktivt og nysgerrigt om uddannelsen via relevante kanaler. Det var godt, hvis ansøgerne havde gjort sig umage for at skaffe den nødvendige information og havde skabt sig en konkret og grundig forståelse for uddannelsens indhold, forløb og studieform.

Inden for kriteriet formidlingsevne

De bedste svar udmærkede sig ved, at ansøgerne skabte sammenhæng i deres svar og var klare i deres kommunikation. Det var godt, hvis ansøgerne havde et nuanceret sprog, en god forståelse for begreber og samtidig kunne argumentere for egne pointer og bruge konkrete eksempler.

Karaktererne for den adgangsgivende eksamen

Karakterer i fagene Dansk A, Engelsk B og Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B indgik i vurderingen.

Kvote 2-prøvens resultater

Resultatet fra den sproglige del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige generel læsning, faglig læseforståelse og engelsk læseforståelse.