Når du søger om optagelse i kvote 2, skal du deltage i en kvote 2-prøve. Og hvis dit resultat fra prøven er blandt de bedste til uddannelsen, skal du ligeledes deltage i et interview.
Kvote 2-kriterier på biologi
Vi vurderer dine prøveresultater og interviewbesvarelser ud fra 6 kriterier:
På biologi vurderer vi dine faglige færdigheder på baggrund af dine resultater af kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser.
Vi lægger især vægt på:
- Digitale kompetencer, fx dataanalyse, databehandling og statistik.
- Stærke kompetencer inden for naturvidenskabelige fag.
- Biologisk forståelse.
- Gode færdigheder inden for laboratoriearbejde, fx arbejdet med cellekulturer.
Vi vægter, at dine evner og interessen for disse fagområder skinner tydeligt igennem dine besvarelser.
Vi vurderer din formidlingsevne på baggrund af din interviewbesvarelse.
Du skal kunne udtrykke dig og formidle dine budskaber klart forståeligt. Fremstår formidlingen med fejl, skal der være tale om sproglige eller grammatiske fejl, som ikke påvirker budskabet.
Vi vurderer dit kendskab til uddannelsens form og indhold på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Vi kan fx se på:
- dit kendskab til uddannelsens fag, indhold, opbygning, undervisnings- og arbejdsformer
- hvordan du forholder dig til uddannelsens bredde inden for fagområdet
- dine overvejelser og kendskab til jobmuligheder efter endt uddannelse
- dine forventninger til uddannelsen og til dig selv (ved du hvad uddannelsen kræver af dig?)
Vi vurderer din faglige motivation på baggrund af dine interviewbesvarelser.
Din faglige motivation kommer fx til udtryk gennem din viden om uddannelsen og din interesse for fagområdet.
Vi kan fx se på:
- Hvordan din interesse for uddannelsens fagområde kommer til udtryk
- Hvordan du beskriver elementer ved uddannelsen, der har gjort indtryk på dig
- Hvorfor du vil studere på universitetet, og om du ved, hvad det kræver af dig
- Dine overvejelser om karriere under og efter endt uddannelse
Vi vurderer dit studiepotentiale ved at se på dine resultater fra kvote 2-prøven og dine interviewbesvarelser. Dvs. om du har de kompetencer, det kræver for at gennemføre en universitetsuddannelse.
Vi kan fx se på:
- Om du er målrettet i din tilgang til opgaveløsning, såvel som det at fuldføre uddannelsen
- Dine forventninger til dig selv som studerende
- Hvordan du forestiller dig, at dine erfaringer kan bruges på din kommende uddannelse ud fra dit kendskab til uddannelsens indhold
- Hvordan du klarede dig i kvote 2-prøven, og hvordan du lever op til de øvrige kriterier
- Hvis du har studeret før: Hvordan vil du sikre, at du fuldfører denne uddannelse? Hvad er anderledes denne gang?
Dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen indgår i kvote 2-vurderingen, enten gennemsnittet, eller karakterer i specifikke fag (adgangskravene) eller begge dele.
Sådan vurderede vi kvote 2 i 2024
Hvis du fik afslag på din ansøgning i kvote 2 i år, kan du se her, hvordan vi vurderede årets ansøgninger til biologi på Københavns Universitet.
På biologi modtog vi 257 ansøgninger til 20 kvote 2-pladser. 92 gik videre til interview.
Hvis du blev inviteret til interview, var din score fra kvote 2-prøven 28 eller højere.
Læs mere om resultaterne af dette års kvote 2-prøve.
Det faglige optagelsesudvalg på uddannelsen lavede en helhedsvurdering ud fra de seks kvote 2-kriterier.
Dit interview, dine karakterer fra din adgangsgivende eksamen og eventuelt supplering og din kvote 2-prøves resultater var med i vurderingen.
Sådan vurderede vi dit interview
Kriterierne studiepotentiale, faglige færdigheder, faglig motivation og kendskab til uddannelsen indgik i vurderingen.
Spørgsmål 1 undersøgte kriterierne studiepotentiale og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne viste konkret kendskab til uddannelsen ved for eksempel at nævne fag og arbejdsformer.
- at ansøgerne viste indsigt i deres styrker og forklarede, hvordan de vil håndtere eventuelle udfordringer ved for eksempel at nævne strategier til at løse dem.
Spørgsmål 2 undersøgte kriterierne faglig motivation og kendskab til uddannelsen. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne på en overbevisende måde redegjorde for, hvorfor det netop er biologi, de søger ind på. Det gjorde de blandt andet ved at komme med konkrete eksempler på deres studieparathed, på biofaglige interesser og ved at kunne begrunde deres valg i forhold til andre biofaglige uddannelser.
- at ansøgerne fortalte, hvad de tager med ind på biologi fra deres ungdomsuddannelse, aktiviteter eller interesser fra for eksempel sabbatår.
- at ansøgerne viste, at de havde en realistisk fornemmelse for, hvad det vil sige at studere biologi. Det kunne være ved at kende til uddannelsens forskellige elementer eller kernefagligheden i støttefag som kemi og matematik.
Spørgsmål 3 undersøgte kriteriet faglige færdigheder. De bedste svar udmærkede sig ved:
- at ansøgerne viste en faglig forståelse for problemstillingen ved for eksempel at nævne og forklare begreber som fotosyntese, respiration og nedbrydning.
Inden for kriteriet formidlingsevne
De bedste svar udmærkede sig ved, at de var korte, præcise, skrevet på godt flydende dansk, velbegrundede, indeholdt refleksioner og undlod gentagelser.
Karaktererne for den adgangsgivende eksamen
Gennemsnittet fra den gymnasiale eksamen indgik i vurderingen.
Kvote 2-prøvens resultater
Resultatet fra den matematiske/logiske del i kvote 2-prøven indgik i vurderingen. Det vil sige matematik, grafer og tabeller samt logik og mønstergenkendelse.