Om uddannelsen

Den moderne kultur spænder fra demokratisering til totalitarisme, fra imperialisme til afkolonialisering, fra individualisme til masseeksistens og fra avantgardekunst til oplevelsesøkonomi.

Hvad er det særlige ved moderne kultur på KU?

På uddannelsen lærer du at analysere, navigere i og forstå kulturelle problemstillinger på mikro- og makroniveau. Det kræver et skærpet analytisk blik for, hvordan disse fænomener kommer til udtryk i samtidskunst og hverdagsliv, samt en forståelse af, hvordan de er forankrede i en moderne kultur, der historisk set spænder fra demokratisering til totalitarisme, fra imperialisme til afkolonisering og fra storbybegejstring til klimasorg.

Hvem kan læse moderne kultur?

Uddannelsen henvender sig til studerende fra humanistiske fag, kunstneriske uddannelser og samfundsvidenskab, der ønsker at arbejde analytisk, komparativt og kritisk i kultursektoren, som vil udfordre og forme fremtidens kulturforståelse og sætte en æstetisk funderet faglighed i spil. Studiet favner både ’kultur’ i antropologisk forstand og ’kultur’ i betydningen de forskellige kunstneriske praksisformer med deres tilhørende institutioner.

Adgangskrav og optagelse

For at søge optagelse på denne kandidatuddannelse skal du være i gang med, eller have afsluttet, en adgangsgivende bacheloruddannelse eller en anden tilsvarende dansk eller udenlandsk uddannelse, som vi vurderer som relevant. Du søger optagelse gennem ansøgningsportalen.

Nedenfor kan du læse mere om adgangskrav og hvilke dokumenter du skal uploade i ansøgningsportalen. 

Adgangskrav

Hvis du har afsluttet, eller forventer at afslutte, en adgangsgivende uddannelse inden studiestart, kan du søge ind på en kandidatuddannelse.

Akademiske adgangskrav

Hvis du har en af nedenstående bacheloruddannelser, opfylder du alle adgangskrav til kandidatuddannelsen i moderne kultur:

  • Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet
  • Litteraturvidenskab fra Syddansk Universitet
  • Litteraturhistorie fra Aarhus Universitet
  • Filosofi fra Københavns Universitet
  • Filosofi fra Aarhus Universitet
  • Idéhistorie fra Aarhus Universitet
  • Kunsthistorie fra Københavns Universitet
  • Kunsthistorie fra Aarhus Universitet
  • Æstetik og kultur fra Aarhus Universitet
  • Teater- og performancestudier fra Københavns Universitet
  • Dramaturgi fra Aarhus Universitet
  • Musikvidenskab fra Københavns Universitet
  • Musikvidenskab fra Aarhus Universitet
  • Musikvidenskab fra Aalborg Universitet
  • Film- og medievidenskab fra Københavns Universitet
  • Informationsstudier fra Københavns Universitet
  • En humanistisk eller samfundsfaglig bacheloruddannelse med BA-tilvalg i litteraturvidenskab (kulturteori og -analyse (15 ECTS) og enten den moderne litteraturs og kulturs historie 1 (15 ECTS) eller den moderne litteraturs og kulturs historie 2 (15 ECTS), i alt 30 ECTS) fra Københavns Universitet.

NB. Selvom du opfylder adgangskravene, er du ikke garanteret en plads på uddannelsen.

Læs om hvordan du søger ind

Se hvilke kandidater på KU, din bachelor er forhåndsgodkendt til at give adgang til

Du kan stadig søge om optagelse, hvis din bachelor ikke automatisk opfylder adgangskravene. Du tages i betragtning til optagelse, hvis det vurderes, at du har:

  • en humanistisk eller samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse med minimum 15 ECTS inden for kunstværker og kulturelle fænomener fra perioden efter 1850 set i et historisk, tværæstetisk og tværnationalt perspektiv samt 15 ECTS inden for kulturteoretiske problemstillinger af oversigtsgivende karakter. Disse krav kan eksempelvis opfyldes ved at aflægge eksamen i kulturteori og -analyse (15 ECTS) og enten den moderne litteraturs og kulturs historie 1 (15 ECTS) eller den moderne litteraturs og kulturs historie 2 (15 ECTS) på bachelortilvalg i litteraturvidenskab på Københavns Universitet.

Læs om hvordan du søger ind

Sprogkrav

Du skal opfylde sprogkrav for Dansk A og Engelsk B

Alle ansøgere uden retskrav skal dokumentere følgende sprogkrav:

  • Dansk A (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende danskkundskaber (fx Studieprøven).
  • Engelsk B på (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende engelskkundskaber.

Ansøgere med retskrav er fritaget for at dokumentere sprogkrav. Det betyder, at du ikke behøver at uploade dokumentation for sprogkrav, hvis du har retskrav til den ansøgte uddannelse.

Frist for dokumentation af sprogkrav

Hvis du ikke indsender dokumentation for sprogkrav sammen med din ansøgning, skal du indsende det senest:

  • 1. august (studiestart til september)
  • 1. januar (studiestart til februar)

Ansøgningsfrist

Studiestart i september

1. marts kl. 23:59

Ansøgningsfrist for alle ansøgere
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger den 16. januar. Du vil modtage svar senest 10. juni.

Sådan vurderer vi din ansøgning

Prioritering af ansøgere

Hvis der er ledige pladser, prioriteres alle ansøgere efter følgende kriterier:

  • Antal ECTS i kurser inden for kunst- og kulturvidenskab på den adgangsgivende bacheloruddannelse
  • Redegørelse for akademisk relevans
  • Relevant erhvervserfaring
Optagelsestal moderne kultur 2023
Optaget 37
Adgangsfordeling (retskrav/andet) 0% / 100%
Ansøgere 69
Aldersgennemsnit 27
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) 24% / 76%
Nationalitet (dk/international) 97% / 3%
Ledige pladser Ja

Undervisning og opbygning

Undervisningen på kandidatuddannelsen i Moderne Kultur kombinerer forelæsninger, ekskursioner, aktiv deltagelse og samarbejde mellem studerende. Alle centrale fag på uddannelsen træner de studerende mundtligt og skriftligt. Derudover har de studerende mulighed for at vælge kandidattilvalg og deltage i projektorienterede forløb.

Uddannelsen fokuserer på fire hovedområder:

Kulturpolitik

Kulturpolitik handler om kulturinstitutioner, kulturindustrier, kulturpolitikkens rationale og effekt, nationale og internationale kulturpolitikker, kulturel deltagelse, repræsentation og diversitet i kulturpolitik, platformisering, digital kulturpolitik, kulturproduktion og kulturforbrug.

Kulturteori

I Kulturteori arbejder vi med forskellige traditioner og perspektiver, såsom kritisk teori, politisk filosofi, hverdagslivsteori, affektteori, økokritik og miljøæstetik, feministisk teori, marxistisk teori, post- og dekolonial teori, fænomenologi samt kunst- og medieteori. Fokus er på kulturteoriens evne til at analysere igangværende kulturelle, sociale og politiske processer og intervenere i aktuelle debatter. 

Kulturhistorie

Kulturhistorie introducerer til metodiske nybrud i faget og giver studerende mulighed for at skærpe deres metodiske færdigheder i kulturanalyse igennem et dybdegående studie af et udvalgt emne, fx arkivet og kollektiv erindring, kunstnerkollektiver, migrations- og flygtningeerfaringer, storbyen som æstetisk og politisk udfordring.

Kulturanalyse

Kulturanalysens metoder spænder fra klassiske hermeneutiske analysemetoder og cultural studies-tilgange, over antropologiske og sociologiske metoder, til nye digitale metoder. De studerendes selvstændige opgaver kombinerer ofte tværæstetisk analyse med en kulturteoretisk problemstilling. Fokus er på institutionelle praksisser og kulturmønstre, og på hvordan kunsten placerer sig i disse.

Målet med uddannelsen er at give de studerende en bred kulturhistorisk forståelse, et skarpt analytisk perspektiv og en kombination af kritisk og praktisk tilgang til kulturelle opgaver. De vestlige kulturer er omdrejningspunktet, men de transnationale og transkulturelle forbindelser til resten af verden vægtes højt.

Opbygning

Uddannelsen i moderne kultur varer to år og er bygget op af fagelementer - i alt 120 ECTS.

1. semester2. semester
Kulturteori (15 ECTS)Kulturhistorie (15 ECTS)
Kulturpolitik (15 ECTS)

Kulturanalyse (15 ECTS)

eller

Projektorienteret forløb (15 ECTS)

2. år

3. semester4. semester
Kandidattilvalg (15 ECTS)

Speciale (30 ECTS)

eller

Speciale med produkt (30 ECTS)

Kandidattilvalg (15 ECTS)

Udlandsophold

Der er rig mulighed for at komme på udlandsophold i Europa eller i resten af verden.

På kandidatuddannelsen kan du læse op til 30 ECTS af uddannelsen uden for instituttet, fx på et udlandsophold, så længe de kurser du tager udenfor instituttet, kan blive forhåndsgodkendt af dit fakultet.

Forskningen inden for moderne kulturomfatter bl.a.:

  • Kulturanalyse- og kulturhistorie: Fx studier i bykultur, overvågning, migration, arkiver, humanitarisme samt politiske modstandsformer og aktivisme. 
     
  • Kulturpolitik: Fx studier i nationalisme, oplevelsesøkonomi, kulturindustrierne, kulturinstitutioner og sociale medier. 
     
  • Kunstarterne og deres samspil: Fx studier i hybride og multifunktionelle udtryksformer såsom installationskunst, fotografiets historie, byens pladser og digitale kunstformer. 

I de konkrete studier forenes den tværæstetiske analyse gerne med en placering af  analysen i en kulturteoretisk problemstilling. I den teoretiske refleksion over studieobjekterne inddrages mange forskellige teoretiske perspektiver blandt andet fra kritisk teori og politisk filosofi, hverdagslivsteori, affektteori, feministisk teori, marxistisk teori, postkolonial teori, fænomenologi samt kunst- og medieteori. 

Karrieremuligheder

Kandidatuddannelsen opdyrker fire grundkompetencer: kulturpolitiske, teoretiske, historiske og analytiske. Kandidater kan overskue og analysere et stort materiale og store problemfelter, formidle komplicerede problemstillinger samt kortlægge et kulturpolitisk felt. De er rustet til et samfund med mange udfordringer og sammenvævede kriser; de kan forstå dem teoretisk og respondere på dem i praksis.

Kandidater i moderne kultur finder job i offentlige og private dele af det danske og internationale kulturliv som konsulenter og kuratorer, forskere og formidlere, administratorer, anmeldere og iværksættere m.m. Med deres tværgående kendskab til kulturvidenskab og udfordringer i samtiden er de forberedt til at udvikle både jobfunktioner og erhvervsområder, samt arbejde i en række forskelligartede kontekster og organisationer: statslige kulturinstitutioner, højskoler, teatre, museer, aviser, kommunale kulturhuse, private konsulentvirksomheder, styrelser, ministerier mm.

[Vi vil gerne indsætte en liste hvor man kan nævne helt konkrete jobs/steder studerende fra Moderne Kultur får arbejde. Den er på vej]

Karriereportrætter

Som færdiguddannet kandidat i moderne kultur kan du sætte den viden og kompetencer, du har med fra studiet i spil på forskellige måder.

Mød fire færdiguddannede kandidater, som fortæller om deres - sjældent snorlige - vej til deres nuværende job og om hvordan de sætter deres kompetencer fra deres uddannelse i spil i deres arbejdsliv. 

Nuværende stillinger:
Forskningsassistent på Rytmisk Musikkonservatorium
Freelance kultur- og musikformidler 

Uddannelse:
Cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling med studieophold på Goldsmiths University of London
Bachelor i musikvidenskab

Hvordan sætter du din faglighed i spil på jobbet?
Som forskningsassistent går en del af mit arbejde med at sætte mig ind i den nyeste forskning og opsummere de relevante dele for mine kolleger, så læsning og forståelsen af akademiske tekster er helt centralt. jeg giver også feedback på ansøgninger og holder overblik over forskningslederens kalender.

I kulturformidlingen er det i høj grad mit overblik over kulturhistorien og forståelsen af den, der gør mig i stand til nemt at vide hvor de værker eller kunstnere, jeg skal fortælle om, placerer sig. dette gør at selvom jeg måske aldrig har hørt om dem, så kender jeg de generelle strømninger i deres samtid, hvilket gør arbejdet med at forstå dem nemmere.

Centralt er det også, at jeg sidder som humanist blandt HK’ere, djøf’ere, kunstnere og mange andre fagligheder, der er forskellige fra min egen. den måde at se verden på og den insisteren på at stille spørgsmål, der var central for IKK (Institut for Kunst og Kulturformidling), gør at jeg tit har helt andre vinkler på materialet end de andre. og dette er de fleste chefer glade for. 

Hvordan har din karrierevej været?
Kringlet og med op- og nedture. da jeg var færdiguddannet, gik jeg ledig i to måneder, før jeg blev tilbudt et vikariat på DR tilknyttet nodearkivet. da vikariatet udløb, blev jeg tilbudt en freelance-stilling med varierende opgaver, og jeg gjorde hvad jeg kunne for at være opsøgende i forhold til opgaver jeg var glad for. siden er jeg begyndt at få min formidling lidt bredere ud og har senest skrevet for musikmagasinet seismograf. da der dukkede en deltidsstilling op som forskningsassistent på rytmisk musikkonservatorium, blev jeg valgt, både pga. min interesse for forskning, men også grundet mit frivillige arbejde med at være redaktør for studentermagasinet Mosaikk. nu, efter et år som forskningsassistent, viser der sig nye opgaver og projekter jeg skal tage mig af, så arbejdet varierer fra måned til måned. 

Har du et godt råd til studerende? 
Vælg det der føles rigtigt – både når det kommer til fag, uddannelse, antal besøg i fredagsbaren, studiejob, praktik og hvilke frivillige initiativer, du involverer dig i. det er umuligt at vide hvad der i fremtiden bliver lagt vægt på, så vælg det du kan mærke vil gøre dig mest glad lige nu, for hvis du ikke nyder det du gør, så får du intet ud af det. jeg er endt hvor jeg er i en kombination af de ting jeg lærte i undervisningen, de personer jeg kendte gennem studiet og de frivillige projekter jeg indgik i, så spred jer bredt og nyd tiden på universitetet.

Nuværende stilling:
Selvstændig foredragsholder og talertræner i eget firma, Ren Snak

Uddannelse:
Cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling
Bachelor i litteraturvidenskab med tilvalg i sproglig rådgivning

Hvordan sætter du din faglighed i spil på jobbet?
Når jeg holder foredrag, omhandler det altid videnskabelig formidling, så her trækker jeg i høj grad på mine kernekompetencer fra IKK. Hovedsageligt bruger jeg dog den viden, jeg fik ved at opsøge min egen hovedinteresse, imens jeg studerede på IKK (Institut for Kunst og Kulturvidenskab) : Jeg har altid interesseret mig for, hvordan menneskets forståelse af kunst og kultur fungerer, og hvordan kunst og kultur påvirker mennesket. Det var faktisk hele min årsag til at vælge den uddannelse, jeg gjorde – jeg ville simpelthen læse litteraturvidenskab, fordi jeg var fascineret af, hvad ord og fortællinger gør ved os. Interessen spredte sig også til andre medier, hvad jeg fik lov til at undersøge på min kandidatuddannelse i Moderne Kultur, og ikke mindst igennem min tid som ph.d.-stipendiat. Den viden bruger jeg i dag til at tilrettelægge min egen formidling, og især til at lære andre, hvordan de kan brænde igennem, når de deler deres viden og oplevelser.

Det var samme viden, jeg brugte i mit tidligere job i kommunikation og marketing: Jeg havde ganske enkelt en anden indgangsvinkel til, hvordan ord og billeder påvirker folk, end fx en CBS’er eller en retoriker havde (ikke bedre – men en anden). Den interesse og den viden endte jeg med at bruge både til at skrive en afhandling, sælge bøger og lave talertræninger.

Hvordan har din karrierevej været?
På den ene side har alle trin givet mening for mig, på den anden side ser min karrierevej nok lidt rodet ud udefra. Mit første rigtige job efter at aflevere mit speciale var som marketingkoordinator i Academic Books, og det var jeg ret vild med. Der var jeg tæt på bøger og fik lov til at formidle. Fordi kæden er non-profit, holdt jeg også masser af møder med engagerede studerende, jeg uddelte små portioner af boghandlens overskud til, som de skulle bruge til at forbedre deres studiemiljø. Der var derfor også en følelse af at gøre en forskel. Da der skete et større skift i topledelsen, fik jeg pludselig muligheden for at sammensætte og lede mit eget kommunikations- og marketingteam, kun kort efter jeg var kommet ud på arbejdsmarkedet. Jeg havde aldrig drømt om at være leder, men jeg endte faktisk med at elske det. Det var så fedt at kunne fjerne stenene på vejen, så mine dygtige medarbejdere kunne få lov til at brænde igennem og bruge deres viden optimalt.

Da der et år senere pludselig kom en opringning fra min gamle specialevejleder, der tilbød mig en ph.d.-stilling, var jeg derfor først i vildrede: Jeg var jo rigtig glad for mit job, og havde egentlig troet, jeg skulle fortsætte som kommunikationschef i en kulturinstitution eller lignende. Men muligheden for at nørde med mit eget emne var for stor, til at jeg kunne sige nej tak.

Undervejs i min ansættelse på IKK savnede jeg formidlingen, og endte derfor med at være med i et par talerkonkurrencer, som jeg vandt. Efter at være udnævnt The World Public Speaking Champion i 2016, valgte jeg at starte et lille firma, Ren Snak, hvorfra jeg kunne sælge foredrag og workshops, da forespørgslerne pludselig voksede. Det holdt jeg kørende om aftenen og i weekenderne igennem min ansættelse på IKK, og vildt nok har det vokset sig til, at jeg i dag kan leve af det. Det var ellers meget længe skræmmende for mig, at skulle ud og arbejde som selvstændig uden en fast løncheck i vente hver måned, men de muligheder, jeg nu har for at vælge mine egne opgaver og prøve nye ting er, er helt unik.

Med tiden håber jeg på at kunne starte endnu et firma med en ven og tidligere kollega, hvor vi skal bruge nogle af fundne fra min afhandling og hendes kompetencer som sprogpsykolog til at skabe et konsulentbureau. Forhåbentlig kan det med tiden vokse sig til at have et par ansatte udover os, så jeg igen kan få lov til at være leder af en gruppe dedikerede folk, men lige nu er det stadig på planlægningsstadiet. Og hvem ved, måske ender jeg et igen et uventet sted, der bare føles helt rigtigt? Det har jeg jo gjort et par gange efterhånden…

Har du et godt råd til studerende?
Jeg har to! Det første er: Følg dine interesser, imens du er på din uddannelse, og brug dem i praksis, når du kan. Om det er i et studiejob eller som frivillig gør ikke så meget for arbejdsgiverne – bare, du brænder for noget, og supplerer din teoretiske viden med nogle praksisbaserede kompetencer, de kan tage og føle på. Når du skriver din ansøgning og i dit CV, så er de fleste arbejdsgivere ligeglade med, at du har taget valgfag i gotikkens kvinderoller. Men de fleste vil gå op i, at du kan arbejde selvstændigt med et større projekt, at du skriver godt, og at du har prøvet at arrangere en artist talk, hvor du stod for alt på de sociale medier.

Det andet råd, ville jeg ønske, jeg selv havde fået før: Brug gerne en side-hustle, imens du jagter drømmen. Hvis du nu ved, at du vil lave konstruktivistisk improteater, så pyt med moster Vibs, der altid skal sige til dig, at ”det kan man ikke leve af”. Hvem siger, at du skal leve af det, der giver dig liv nu og her? Dyrk det, du synes er fedt, og find så en side hustle, der kan betale regningerne i mellemtiden, indtil du slår igennem. Det kan være, du så skal være lærervikar eller tjener ’on the side’, men hvis det skal til, for at du kan forfølge din drøm nu og her, så gør det. Pyt med dem der siger, at du spilder din grad. Hvis du er glad, så spilder du ingenting! Bliver du træt af side-hustlen, så søger du jo bare et fuldtidsjob, og selvom der måske skal mange ansøgninger til, skal det nok komme med tiden – det kan vi tydeligt se i dimittendstatistikkerne.

Nuværende stilling
Managementkonsulent.

Uddannelse
Cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling · Master of Music, Northern Ilionois University · BA i musikvidenskab.

Hvordan sætter du din faglighed i spil på jobbet?
Som managementkonsulent er det afgørende at kunne skabe klangbund hos de mennesker, man arbejder med og for. Man skal kunne begå sig både blandt de specialiserede fagligheder nede i organisationen samt rådgive på ledelsesniveau, og i begge tilfælde er evnen til at skabe et tillidsfuldt samarbejdsklima imperativt. Dette forudsætter, at man kan sætte sig ind i den andens virkelighed og behov samt iagttage og forstå de sociale strukturer i organisationen. Derudover er der god brug for hurtigt at kunne absorbere store mængder information og finde ind til kernen i opgaver og problematikker.

Hvordan har din karrierevej været?
Jeg har aldrig haft en femårsplan for, hvor jeg karrieremæssigt kunne tænke mig at være på et givet tidspunkt. Jeg har i højere grad været drevet af nysgerrighed, og har gået efter stillinger med spændende muligheder for personlig og faglig udvikling, samt hvor der har været et væsentligt aspekt af udvikling eller opbygning af noget nyt. Disse muligheder er stort set alle opstået gennem personlige relationer.

Har du et godt råd til studerende?
Kast jer ud i det! Med respekt for jer selv og jeres kompetencer, samt nysgerrighed og respekt for at man aldrig bliver færdig med at lære ‘derude’. Der er masser af steder, hvor I kan bruge jeres kompetencer til at skabe værdi for den organisation, I arbejder for - også selvom det skulle befinde sig i nye fagområder.

Nuværende stilling:
Specialkonsulent på Produktionshøjskolen Metropol

Uddannelse:
Cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling
Bachelor i litteraturvidenskab

Hvordan sætter du din faglighed i spil på jobbet?
Jeg arbejder hovedsageligt med ledelsesinformation, projektstyring og implementering af nye digitale løsninger. Lige nu er jeg bl.a. ved at implementere et nyt system til håndtering af de studerendes praktikophold og indsamler en masse data for at se, om vi bedre kan forudsige, hvorfor studerende falder fra en uddannelse.

Min faglighed fra IKK (Institut for Kunst og Kulturvidenskab) kommer særligt i spil i forhold til den analytiske tilgang til opgaven, som IKK virkelig formår at få formidlet til de studerende. Derudover arbejder jeg ofte sammen med folk, som har en teknisk tilgang til en given opgave, hvor min opgave i højere grad er se på det store billede – f. eks. hvilke afledte effekter vil denne udvikling af et givent system have? Det er en evne, som IKK også har været med til fremdyrke. Jeg har også i et enkelt semester været ekstern lektor på bacheloren i Litteraturvidenskab, og her var det særligt interessant at kombinere erfaringerne fra arbejdsliv og studieliv.

Hvordan har din karrierevej været?
Underlig. På bacheloren i litteraturvidenskab fandt jeg ret hurtigt ud af, at selv om det er en virkelig god uddannelse, hvor jeg stadigvæk hver dag bruger de værktøjer, som jeg fik derfra – særligt i forhold til formidling, så var jeg klar til noget nyt efter bacheloren. I stedet blev jeg fascineret af det digitale og de muligheder, som det rummer. Det førte til, at jeg valgte Moderne Kultur på overbygningen og særligt interesserede mig for bevægelse i digitale rum.

Mit speciale var f. eks. en app med byvandring om Kierkegaard i samarbejde med København Museum. Samtidig med min kandidat arbejdede jeg som studievejleder på Det Humanistiske Fakultet, hvor jeg ret hurtigt kom til at bruge alt for mange timer. Arbejdet som studievejleder og hertil arbejdet med projekter er virkelig givende og kan virkelig anbefales. Jeg brugte også min praktikperiode på moderne kultur og kulturformidling til at arbejde fuld tid i et vikariat som studie- og karrierevejleder, hvor jeg bl.a. var med til at lave den dimittendundersøgelse, som stadig bruges i dag på Det Humanistiske Fakultet. To dage efter at have afleveret speciale startede jeg så på Metropol, hvor mine opgaver på forskellige niveauer handler om at gøre de studerendes bevægelser i vores digitale systemer bedre og sikre, samt at formidle og udvikle vores data om de studerende. Så der er faktisk måske alligevel en rød tråd.

Har du et godt råd til studerende? 
Overhold altid de deadlines, som du stilles, også selv om det betyder, at produktet ikke bliver perfekt.

Studieliv

Uddannelsen er en del af Institut for Kunst- og Kulturvidenskab (IKK), som rummer uddannelserne i teater- og performancestudier, kunsthistorie, musikvidenskab, visuel kultur, moderne kultur og kulturformidling og litteraturvidenskab.

Studiemiljøet på instituttet underbygges gennem både faglige og sociale tilbud. Tilbud, der spænder fra faglig indflydelse gennem fagråd og fordybelse på læsepladser til hyggeligt samvær i fagrådscaféen Roland Bar og redaktionelt arbejde med IKK’s fagblade.

IKK

IKK-Musical

Hvert år opsætter Musicalforeningen på IKK en musical, der er skrevet, komponeret, spillet, sunget, instrueret og produceret af studerende fra instituttet. Musicalen er med til at skabe sammenhold og dele faglige erfaringer på tværs af uddannelserne på IKK.

ROLAND BAR - Instituttets café og bar

ROLAND BAR er drevet af og for de studerende. Caféen består af et stort cafélokale med panoramavinduer og udsigt over kanalen samt et lobbyområde uden for caféen med sofaer, bordfodboldbord og det til stedet producerede installationskunstværk "Gravitypull (tourist) why thee implodes" af Ivan Perard og Marcus von Platen.

IKK Festivalen

IKK Festival er en tværfaglig tilbagevendende festival, der bliver arrangeret af studerende ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab. Festivalen er således skabt af frivillige kræfter ud fra ønsket om at skabe en bredere platform, hvor teori og praksis - indenfor det kulturelle felt - kan mødes og udfordre og inspirere hinanden.

Fagblade og tidsskrifter på IKK

Mange af fagområderne på instituttet har deres eget uafhængige fagblad eller tidsskrift, hvor studerende deltager i eller står for hele produktionen:

IKK Artist Talks

IKK Artist Talks er en række uformelle samtaler mellem kunstnere fra den danske såvel som den internationale kunstscene og studerende ved IKK. IKK Artist Talks' primære formål er at skabe kontakt mellem den akademiske og den udøvende del af kunstverdenen, mellem de studerende og kunstnerne.

IKK Artist Talks arrangeres af Fagrådet for Kunsthistorie og Visuel Kultur.

Fagråd - Faglig indflydelse og sociale aktiviteter

Fagrådene på instituttet fungerer som demokratiske systemer, hvor studerende har stor indflydelse på uddannelserne - større indflydelse end mange af jer nok har været vant til fra gymnasiet, HF eller lignende. Støder du undervejs i dine studier på ting, der ikke fungerer, har du visioner for, hvordan du synes uddannelserne burde se ud, eller er du bare interesseret i at vide mere om, hvad der sker på studierne generelt, så burde du kigge forbi til et fagrådsmøde.

Studielivet på KU

Hvordan er studielivet på resten af Københavns Universitet? Læs om hvad der sker på universitetet, når du ikke har undervisning, find ud af hvor du kan bo, få mere info om SU, studiejob og studierabatter osv.Læs om studielivet på KU

Søndre Campus

Undervisningen foregår på Det Humanistiske Fakultet, som ligger på Islands Brygge på Amager. Fakultetet har omkring 8.500 studerende på over 70 bachelor- og kandidatuddannelser og et stort antal tilvalgsprogrammer og kurser inden for efter- og videreuddannelse. Få en rundvisning her:

Læs mere om Søndre Campus

Kontakt vejledningen

Spørgsmål til ansøgning og optagelse

Kontakt os, hvis du har spørgsmål til:

  • den digitale ansøgningsportal
  • ansøgningsprocedurer

Mail:

Telefon:

  • Du kan ringe onsdage mellem kl. 10:00-12:00 på telefonnummer +45 35 32 45 45.
    Telefonen er lukket på helligdage, i uge 42 og hele juli.

Spørgsmål til uddannelsens indhold

Har du spørgsmål til:

  • uddannelsens faglige indhold
  • uddannelsens opbygning
  • karrieremuligheder

NB. Du kan ikke på forhånd få vurderet din bacheloruddannelse i forhold til adgangskravene. 

Kontakt studievejledningen

Her ligger uddannelsen

  • Det Humanistiske Fakultet, Søndre Campus, Karen Blixens Plads 8, 2300 København S.

Lignende uddannelser