Om uddannelsen

Kandidatuddannelsen (cand.ling.merc.) gør dig i stand til at arbejde med marketingprocesser i et interkulturelt perspektiv. Du får et højt, professionelt niveau i dansk, engelsk og enten spansk, fransk eller tysk.

Hvad er det særlige ved interkulturelle markedsstudier på KU?

Kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier er helt unik idet den er en samarbejdsuddannelse mellem CBS og Københavns Universitet. Kombinationen af international marketing og sprog, kommunikation og kultur adskiller dig fra andre sprog-, marketing- eller kommunikationsuddannede og vil gøre dig til en attraktiv kandidat for virksomheder og organisationer, der opererer internationalt.

Hvem kan læse interkulturelle markedsstudier?

Denne uddannelse er for dig, der vil kombinere dine kommunikative og kulturelle kompetencer inden for fransk, spansk eller tysk med viden om international marketing, forbrugerkultur, ledelse, branding og SoMe management. Du behøver ikke at have erfaring med international marketing på forhånd, men mange studerende vælger uddannelsen, fordi de har et ønske om et klart karriereperspektiv inden for virksomheder og organisationer.

Adgangskrav og optagelse

For at søge optagelse på denne kandidatuddannelse skal du være i gang med, eller have afsluttet, en adgangsgivende bacheloruddannelse eller en anden tilsvarende dansk eller udenlandsk uddannelse, som vi vurderer som relevant. Du søger optagelse gennem ansøgningsportalen.

Nedenfor kan du læse mere om adgangskrav og hvilke dokumenter du skal uploade i ansøgningsportalen. 

Adgangskrav

Hvis du har afsluttet, eller forventer at afslutte, en adgangsgivende uddannelse inden studiestart, kan du søge ind på en kandidatuddannelse.

Akademiske adgangskrav

Hvis du har en af nedenstående bacheloruddannelser, opfylder du alle adgangskrav til kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier:

  • Europæisk Business med sprogene fransk, tysk og spansk fra CBS
  • Interkulturel Markedskommunikation med sprogene fransk, tysk og spansk fra CBS
  • International Virksomhedskommunikation med sprogene fransk, tysk og spansk fra CBS
  • Business, Language and Culture fra CBS
  • International virksomhedskommunikation med spansk/tysk/fransk og europæiske studier fra AU
  • Fransk sprog og kultur fra KU
  • Spansk sprog og kultur fra KU
  • Tysk sprog og kultur fra KU
  • International virksomhedskommunikation med spansk eller tysk fra SDU
  • International virksomhedskommunikation med 2 sprog fra SDU
  • Spansk og spanskamerikanske studier fra SDU
  • Tysk fra SDU
  • International virksomhedskommunikation i tysk, fransk eller spansk fra AU
  • International virksomhedskommunikation i engelsk og fransk fra AU
  • International virksomhedskommunikation i engelsk og spansk fra AU
  • International virksomhedskommunikation i engelsk og tysk fra AU
  • International virksomhedskommunikation i fransk og kommunikation fra AU
  • International virksomhedskommunikation i spansk og kommunikation fra AU
  • International virksomhedskommunikation i tysk og kommunikation fra AU
  • Tysk sprog, litteratur og kultur fra AU
  • Fransk sprog, litteratur og kultur fra AU
  • Spansk og spanskamerikanske sprog, litteratur og kultur fra AU
  • International virksomhedskommunikation i spansk eller tysk fra AAU
  • Sprog og Internationale Studier, Spansk fra AAU
  • Tysk fra AAU.
  • En dansk bacheloruddannelse, der indeholder et sidefag i fransk, spansk eller tysk på mindst 45 ECTS.

NB. Selvom du opfylder adgangskravene, er du ikke garanteret en plads på uddannelsen.

Læs om hvordan du søger ind.

Se hvilke kandidater på KU, din bachelor er forhåndsgodkendt til at give adgang til

Du kan stadig søge om optagelse, hvis din bachelor ikke automatisk opfylder adgangskravene. Du tages i betragtning til optagelse, hvis det vurderes, at du har:

  • mindst 45 ECTS, fra den adgangsgivende bacheloreksamen, der har relevans for studier af den fransk-, spansk- eller tysktalende verdens sprog, samfund, historie, kultur og markeder.

Læs om hvordan du søger ind.

Sprogkrav

Du skal opfylde sprogkrav for Dansk A og Engelsk B

Alle ansøgere uden retskrav skal dokumentere følgende sprogkrav:

  • Dansk A (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende danskkundskaber (fx Studieprøven).
  • Engelsk B på (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende engelskkundskaber.

Ansøgere med retskrav er fritaget for at dokumentere sprogkrav. Det betyder, at du ikke behøver at uploade dokumentation for sprogkrav, hvis du har retskrav til den ansøgte uddannelse.

Frist for dokumentation af sprogkrav

Hvis du ikke indsender dokumentation for sprogkrav sammen med din ansøgning, skal du indsende det senest:

  • 1. august (studiestart til september)
  • 1. januar (studiestart til februar)

Ansøgningsfrist

Studiestart i september

1. marts kl. 23:59

Ansøgningsfrist for alle ansøgere
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger den 16. januar. Du vil modtage svar senest 10. juni.

Sådan vurderer vi din ansøgning

Prioritering af ansøgere

Hvis der er ledige pladser efter optag af retskravsbachelorer, prioriteres alle andre ansøgere efter følgende kriterier:

  • Antal ECTS i kurser inden for områderne fransk-, spansk- eller tysktalende verdens sprog, samfund, historie, kultur og markeder på den adgangsgivende bacheloruddannelse
  • Karakterer i kurser inden for områderne fransk-, spansk- eller tysktalende verdens sprog, samfund, historie, kultur og markeder på den adgangsgivende bacheloruddannelse
Optagelsestal interkulturelle markedsstudier 2023
Optaget 21
Adgangsfordeling (retskrav/andet) 0% / 100%
Ansøgere 45
Aldersgennemsnit 25
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) 24% / 76%
Nationalitet (dk/international) 90% / 10%
Ledige pladser Ja

Undervisning og opbygning

Kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier er på to år. Uddannelsen er sammensat, så du kombinerer fremmedsproget spansk, fransk eller tysk med interkulturelle markedsstudier. 

Som studerende på interkulturelle markedsstudier vil du have undervisning både på Copenhagen Business School og på Københavns Universitet. Det første år vil fordelingen være nogenlunde lige mellem de to institutioner, mens det på tredje semester afhænger af de valg, du træffer.

Undervisningsformen varierer fra kursus til kursus, og du vil opleve både forelæsninger, undervisning på mindre hold og workshops.

Vær opmærksom på, at de to områder - interkulturelle markedsstudier og dit valgte fremmedsprog - fylder lige meget i uddannelsen.

Fremmedsprog - spansk, fransk eller tysk

I den sproglige del af uddannelsen vil du opleve en anvendelsesorienteret tilgang til fremmedsproget. Du vil lære at kommunikere professionelt på det valgte sprog inden for forskellige genrer og teksttyper og undervisningen tager altid udgangspunkt i aktuelle erhvervs- eller samfundsrelaterede problemstillinger.

Udover at udvikle dine sproglige kompetencer både mundtligt og skriftligt vil du komme til at arbejde med emner som interaktionsanalyse, receptive og produktive strategier, diskursanalyse og pragmatisk analyse og du lærer at inddrage relevante kulturelle og sproglige problemstillinger i dine interaktionsstrategier. 

Arbejdet med fremmedsprog er på et højt niveau og derfor er det vigtigt, at du har en stor interesse i at arbejde med sprog. 

Interkulturel marketing

Arbejdet med interkulturel marketing vil på samme måde tage udgangspunkt i konkrete problemstillinger, som du på baggrund af en solid teoretisk viden og en række redskaber og modeller, vil skulle identificere, analysere og give konkrete løsningsforslag på.

Du får en forståelse for samspillet mellem forbrug, kultur og kommunikation, og hvordan forbrugeradfærdsforskning og forbrugeranalyser kan anvendes ifm. branding- og marketingstrategier. Særligt er der fokus på interkulturelle forskelle i forbrug og deres konsekvenser for marketing.

Derudover får du en forståelse for kulturforskelle både på organisations- og samfundsniveau, og hvilken betydning de har for kommunikation, ledelsesadfærd, virksomhedssamarbejde og sammenslutninger.

Opbygning

Kandidatuddannelsen består af to års studier fordelt på fire semestre i alt. Du afslutter din kandidatuddannelse med at skrive speciale.

På dit tredje semester kan du vælge et frit emne og et projektorienteret forløb i en virksomhed i Danmark eller udlandet, hvor du prøver dine kompetencer af i praksis. Du kan også vælge et udvidet projektorienteret forløb.

I skemaet kan du se det anbefalede studieforløb på kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier.

1. år

1. semester2. semester
Kultur, identitet og interpersonel kommunikation (15 ECTS)Forbrugerkommunikation og interkulturel marketing (15 ECTS)
International Markets and Consumers (CBS) (7,5 ECTS)Cross-Cultural Leadership (CBS) (7,5 ECTS)
Communication and SoMe Management (CBS) (7,5 ECTS)Consumer Culture and Segmentation (CBS) (7,5 ECTS)

2. år

3. semester4. semester

Projektorienteret forløb (15 ECTS) og

Frit emne (15 ECTS) 

eller

Udvidet projektorienteret forløb (30 ECTS)

Speciale (30 ECTS)

Projektorienteret forløb

Som en del af din kandidatuddannelse, skal du tage et projektorienteret forløb i en organisation eller virksomhed i Danmark eller udlandet. På den måde kan du afprøve dig selv i forhold til arbejdsmarkedet og i forhold til de kompetencer, du er ved at opbygge. Med et projektorienteret forløb bliver du bedre rustet til at finde arbejde efter uddannelsen.

At tage et projektorienteret forløb i løbet af studietiden er et meget nærliggende redskab til at få viden, erfaring og kontakter til arbejdsmarkedet ved at afprøve og udbygge dine kompetencer og udvikle netværk. Det kan give nye perspektiver på din uddannelse og dermed gøre dig mere bevidst om præcis dine faglige styrker og kvaliteter. Du kan tage et projektorienteret forløb på din kandidatuddannelse svarende til 15 eller 30 ECTS.

Det er muligt at komme i projektorienteret forløb både i virksomheder i Danmark og i udlandet. I mange tilfælde har der været så stort, gensidigt udbytte af praktikken, at den studerende efterfølgende er blevet tilbudt ansættelse.

Karrieremuligheder

Kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier kombinerer studier i marketing med kultur- og sprogforståelse.

Gennem arbejdet med konkrete problemstillinger inden for interkulturel marketing træner du dit fremmedsprog – spansk, fransk eller tysk – samtidig med at du opbygger viden om ledelseskulturer i forskellige dele af verden, interkulturel ledelse og virksomhedssamarbejde, forbrugersociologi, globaliseringsprocesser, integreret markedskommunikation, branding og interkulturel marketing.

Du vil desuden udvikle din evne til at indgå i kompleks, interkulturel interaktion på det valgte fremmedsprog. Du arbejder med emner som interaktionsanalyse, diskursanalyse og pragmatisk analyse, og du lærer at inddrage relevante kulturelle og sproglige problemstillinger i dine interaktionsstrategier. 

Kombinationen af på den ene side interkulturel marketing og kommunikation, sprog og interkulturel formidling på den anden adskiller dig fra andre sprog-, marketing- eller kommunikationsuddannede og vil gøre dig til en attraktiv kandidat for virksomheder og organisationer, der opererer internationalt.

Jobmuligheder

På interkulturelle markedsstudier er der mange forskellige muligheder for at profilere sig undervejs i uddannelsen. Derfor er der også stor forskel på, hvad dimittender kan beskæftige sig med. De fleste finder beskæftigelse inden for marketing, kommunikation, formidling og/eller sprog – ofte i forbindelse med virksomheders, organisationers og institutioners internationale aktiviteter.

Eksempler på arbejdsområder kunne være:

  • Markedsanalyse og marketingstrategi
  • Markeds- og forbrugerkommunikation
  • Rådgivning i kulturelle og sproglige problemstillinger
  • Forhandling
  • Kommunikationsopgaver i virksomheder og organisationer
  • Formidling
  • Kvalitetssikring og oversættelse

Oftest vil ovenstående arbejdsopgaver foregå på tværs af kulturer, sprog og grænser.

Studieliv

Kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier er en samarbejdsuddannelse mellem Københavns Universitet og Copenhagen Business School. Det første år vil du fordele din tid nogenlunde lige mellem de to adresser. Afhængigt af de valg du tager i løbet af uddannelsen, vil du på tredje semester have mest undervisning det ene sted.

Studieliv på institut for Engelsk, Germansk og Romansk

Interkulturelle markedsstudier er en del af Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (ENGEROM) og bor sammen med sprogfag som fransk, italiensk, spansk og tysk.

Når du starter på studiet, bliver du budt velkommen af studievejledningen og dine undervisere, der vil give dig den nødvendige information om at komme godt i gang med uddannelsen. Der lægges op til faglige diskussioner om arbejdsformer, fagligt udbytte, specialeproces, karriereoplæg og lignende.

Instituttet tilbyder studie- og karrierevejledning, læsepladser, specialepladser, og der arrangeres med jævne mellemrum faglige seminarer, foredrag og andre arrangementer.

EnGeRom

Café

I studentercaféen kan studerende mødes og hygge sig. Her er der mulighed for at spille bordfodbold, drikke en fredagsøl eller en sodavand og tale med studerende fra de andre fag. Caféen drives af cafélogen, som alle studerende kan blive en del af. Ud over fredagsbar bliver der et par gange om året holdt større fester.

Bibliotek

På instituttets bibliotek er der både plads til at sidde i ro og fordybe sig i studierne og til at mødes med medstuderende i de komfortable sofaer og lænestole. Biblioteket har en stor referencesamling som står på åbne hylder til fri afbenyttelse på stedet.

Du har derudover adgang til CBS Library.

Fagråd

Fagrådet er de studerendes talerør og repræsenterer de studerende i forhold til Studienævnet og andre styrende organer med relation til faget. Igennem fagrådets repræsentanter i studienævnet har de studerende direkte indflydelse på undervisningsplaner, udvikling af studieordninger, eksaminer, fagudbud og sociale arrangementer.

Hvis du har et problem eller et forslag, som, du mener, skal tages op på dit studie, kan du henvende dig til fagrådet.

Desuden er fagrådet med til at arbejde for et bedre studiemiljø bl.a. gennem sociale og faglige arrangementer for de studerende. Eksempler på dette kan være teaterture, fester, studieture og meget andet.

Studieliv på CBS

Som studerende på interkulturelle markedsstudier kan du frit benytte de sociale tilbud på CBS i løbet af din studietid. Du kan engagere dig i et hav af studenterdrevne organisationer og tilbud, fordybe dig i den nyeste forskning på CBS' Bibliotek eller tage en velfortjent pause i studenterbarer.

På CBS Campus finder du en lang række faciliteter: bibliotek, læsepladser og grupperum, boghandel, kantine, it-support, andagtsrum.

Kontakt vejledningen

Spørgsmål til ansøgningsproceduren

Har du spørgsmål til:

  • den digitale ansøgningsportal
  • ansøgningsprocedurer

Kontakt

Spørgsmål til uddannelsens indhold

Har du spørgsmål til:

  • uddannelsens faglige indhold
  • uddannelsens opbygning
  • karrieremuligheder

NB. Du kan ikke på forhånd få vurderet din bacheloruddannelse i forhold til adgangskravene. 

Kontakt studievejledningen

Her ligger uddannelsen

  • Det Humanistiske Fakultet, Søndre Campus, Karen Blixens Plads 8, 2300 København S.

Lignende uddannelser