Om uddannelsen

På kandidatuddannelsen i audiologopædi får du dybdegående kendskab til kommunikationsvanskeligheder relateret til hørelse, stemme, tale samt skrevet og talt sprog hos børn og voksne. Du får viden om undersøgelse og forebyggelse af vanskelighederne. Du får også viden om, hvordan du kan undervise eller behandle mennesker med disse kommunikationsvanskeligheder.

Hvem kan læse audiologopædi?

Uddannelsen er for dig, der er interesseret i at få mere viden om børn og voksnes høre-, stemme-, tale- og sprogvanskeligheder. For at blive optaget på uddannelsen, skal du have en bacheloruddannelse i logopædi eller audiologopædi med fokus på dansk og med viden inden for både audiologi og læsevidenskab.

Hvad indeholder audiologopædi?

Uddannelsen består af kurser, som giver dig viden om årsager til de forskellige kommunikationsvanskeligheder og om vanskelighedernes karakteristika. Du får også mere viden om den behandling og undervisning, der virker over for de forskellige vanskeligheder, ligesom du lærer mere om at vurdere forskningsundersøgelser, så du selv bliver i stand til vidensopsamling og at skabe ny viden om kommunikationsvanskeligheder.

Adgangskrav og optagelse

For at søge optagelse på denne kandidatuddannelse skal du have en adgangsgivende bacheloruddannelse eller en anden tilsvarende dansk eller udenlandsk uddannelse, som vi vurderer som relevant. Du søger optagelse gennem ansøgningsportalen.

Nedenfor kan du læse mere om adgangskrav og hvilke dokumenter du skal uploade i ansøgningsportalen. 

Adgangskrav

Hvis du har afsluttet, eller forventer at afslutte, en adgangsgivende uddannelse inden studiestart, kan du søge ind på en kandidatuddannelse.

Akademiske adgangskrav

Du er garanteret en plads på uddannelsen, hvis du har nedenstående uddannelse og søger ind rettidigt: 

  • Audiologopædi, Københavns Universitet (retskravsbachelor)

Du kan vente op til tre år med at bruge retskravet.

Læs om, hvordan du søger ind

Hvis du har en af nedenstående bacheloruddannelser, opfylder du alle adgangskrav til kandidatuddannelsen i audiologopædi: 

  • Audiologopædi, Københavns Universitet (retskravsbachelor)
  • Ansøgere med en bacheloruddannelse i audiologopædi fra Syddansk Universitet kan søge betinget optagelse, hvis de supplerer med 15 ECTS i løbet af det første studieår. Læs mere her.

NB. Selvom du opfylder adgangskravene, er du ikke garanteret en plads på uddannelsen medmindre du har retskrav og søger rettidigt.

Læs om, hvordan du søger ind.

Se hvilke kandidater på KU, din bachelor er forhåndsgodkendt til at give adgang til

Du kan stadig søge om optagelse, hvis din bachelor ikke automatisk opfylder adgangskravene. Du tages i betragtning til optagelse, hvis du har:

  • en bacheloruddannelse i logopædi eller audiologopædi med særligt fokus på talesprogvanskeligheder på dansk, hvori der indgår mindst 10 ECTS inden for læsevidenskab, mindst 10 ECTS inden for audiologi samt mindst 30 ECTS inden for logopædi.

Læs om, hvordan du søger ind

Sprogkrav

Alle ansøgere uden retskrav skal dokumentere følgende sprogkrav:

  • Dansk A (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende danskkundskaber (fx Studieprøven).
  • Engelsk B på (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende engelskkundskaber.

Ansøgere med retskrav er fritaget for at dokumentere sprogkrav. Det betyder, at du ikke behøver at uploade dokumentation for sprogkrav, hvis du har retskrav til den ansøgte uddannelse.

Frist for dokumentation af sprogkrav

Hvis du ikke indsender dokumentation for sprogkrav sammen med din ansøgning, skal du indsende det senest:

  • 1. august (studiestart til september)
  • 1. januar (studiestart til februar)
     

Særligt for audiologopædi

Det skal bemærkes, at uddannelsen er rettet mod kommunikationsvanskeligheder på dansk, hvorfor en sikker mundtlig og skriftlig beherskelse af dansk er en nødvendighed. Dette er dog ikke ensbetydende med et krav om dansk som modersmål. Det skal også fremhæves, at uddannelsen ikke er egnet for studerende med alvorlige hørehandicap og/eller udtalevanskeligheder, da man som talepædagog skal kunne være model for en upåfaldende udtale.

Ansøgningsfrister

Studiestart i september

1. marts kl. 23:59

Ansøgningsfrist for alle ansøgere.
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger den 16. januar. Du vil modtage svar senest 10. juni.

Studiestart i februar

15. oktober kl. 23:59

Ansøgningsfrist for alle ansøgere.
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger 15. august. Du vil modtage svar senest 10. december.

Sådan ansøger du

Uddannelser der opfylder adgangskravene

Anden dansk eller udenlandsk uddannelse

Sådan vurderer vi din ansøgning

Prioritering af ansøgere

Hvis der er ledige pladser efter optag af retskravsbachelorer, prioriteres alle andre ansøgere efter følgende kriterier:

  • Karakterer i de gennemførte kurser inden for audiologi
  • Karakterer i de gennemførte kurser inden for logopædi
  • Karakterer i de gennemførte kurser inden for læsevidenskab
Optagelsestal audiologopædi 2023
Optaget 20
Adgangsfordeling (retskrav/andet) 96% / 4%
Ansøgere 23
Aldersgennemsnit 25
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) 20% / 80%
Nationalitet (dk/international) 100% / 0%
Ledige pladser Ja

Undervisning og opbygning

Kandidatuddannelsen i audiologopædi er på to år (120 ECTS) og bygger videre på bacheloruddannelsen. Med uddannelsen opnår du kompetencer til at arbejde som audiologopæd inden for audiologopædiens tre anvendelsesområder, læsning, audiologi og logopædi. 

Som en del af din uddannelse skal du gennemføre kurser i læsning, audiologi og logopædi, der bygger videre på viden og kompetencer, som du har opnået på din bacheloruddannelse. Disse anvendelsesfag integrerer praksiselementer i kurserne, og i både læsning og audiologi skal du i specialpædagogisk praktik ved en audiologopædisk arbejdsplads. 

Ud over de obligatoriske kurser skal du have valgfag svarende til 30 ECTS (såkaldte fordybelseskurser), hvor du opnår viden om et specialemne i audiologopædien, og du skal gennemføre to selvvalgte praktikforløb á 7,5 ECTS, hvor du opnår mere indgående kendskab til arbejdet inden for et afgrænset område af audiologopædien. Disse praktikforløb kan gennemføres inden for al audiologopædisk praksis, også ved at deltage i forskning. 

Fagelementer

Kurset sætter dig i stand til at planlægge, afvikle og evaluere undervisningsforløb for personer med dysartri, læbe-ganespalte, stammen og løbsk tale. Du opnår desuden kompetence i at vejlede og rådgive både patienter, pårørende og andre faggrupper om håndtering af kommunikationsproblemer og psykosociale følger af talevanskeligheder.

Anvendelsesfaget er en del af den samlede uddannelse i logopædi, der kvalificerer dig til at arbejde som logopæd efter endt uddannelse.

Audiologi 1 og 2 udgør tilsammen et studiemønster i audiologi. En eventuel autorisation som audiolog vil være afhængig af den samlede bacheloruddannelse og kandidatuddannelse, som studiemønsteret i audiologi indgår i.

På kurserne lærer du at udvikle, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning specielt tilrettelagt for hørehandicappede (herunder døve). Du bliver i stand til at læse og forholde dig kritisk til fagets primærlitteratur, at kunne vurdere argumentation og dokumentation for bl.a. de forskellige årsager, som fører til et hørehandicap, og nye pædagogiske tiltag inden for rehabiliteringen.

Desuden øger studiemønsteret dine forudsætninger for at formidle viden om hørehandicap til andre. Det gælder både til de hørehandicappede selv og deres pårørende, og det gælder andre uddannelses- og faggrupper. 

Audiologi 1: Medicinsk og teknisk audiologi

Anvendelsesfaget, Audiologi 1, drejer sig dels om øret, hørelsen og om de sygdomme, der kan give hørevanskeligheder; dels drejer faget sig om det apparatur, bl.a. audiometre og høreapparater, der indgår i undersøgelse og behandling af hørenedsættelse.

Audiologi 2: Pædagogisk audiologi

Dette anvendelsesfag, Audiologi 2, dækker hørevanskeligheder med hovedvægt på deres afhjælpning.

Læsning 1 og 2 udgør et studiemønster i læsning, stavning og skriftlig fremstilling og giver kompetence i læsevidenskab og læsepædagogik. Det vil sige, at du får grundlæggende indsigt i læse- og staveprocessen og i tilegnelse af og vanskeligheder med læse- og stavefærdigheder.

Studiemønsteret kvalificerer dig til at udvikle, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i skriftsproglige færdigheder, især undervisning af elever (fra førskole til voksne) med skriftsproglige vanskeligheder. Du bliver i stand til at læse videnskabelig primærlitteratur og vurdere argumentation og dokumentation for bl.a. årsager til vanskeligheder og nye undervisningsmetoder- og aktiviteter. Desuden øger studiemønsteret dine forudsætninger for at formidle viden om læsning, stavning og skriftlig fremstilling til andre.

Læsning 1: Skriftsproglige færdigheder

Anvendelsesfaget Læsning 1 dækker skriftsproglige færdigheder, deres tilegnelse og tegn på vanskeligheder med dem. Fokus er på processen fra tidlige forudsætninger for læsning og stavning til videregående læsning; det drejer sig om de væsentligste komponenter og deres udvikling i læse- og staveprocessen, om faktorer af betydning for teksters tilgængelighed, og det omfatter kendetegn i læsning og stavning ved elever med skriftsproglige vanskeligheder, herunder muligheder (inkl. formelle test og uformel observation) for at identificere og afgrænse vanskeligheder af forskellig art.

Læsning 2: Skriftsproglige vanskeligheder

Dette anvendelsesfag dækker skriftsproglige vanskeligheder med hovedvægt på deres årsager og afhjælpning.

På dette kursus har du mulighed for at videreudvikle din viden og dine færdigheder inden for et eller flere af audiologopædiens anvendelsesfag og dermed tone uddannelsen efter en særlig interesse.

Det er muligt at vælge to kurser à 7,5 ECTS eller et kursus på 15 ECTS.

De audiologopædiske fordybelseskurser giver dig mulighed for at fordybe dig i teoretiske såvel som praktiske områder inden for et eller flere af de valgte anvendelsesområder.

Fordybelseskurserne består altid af to kurser à 7,5 ECTS. Kurserne har enten fokus på klinisk praksis eller på et teoretisk område inden for audiologopædien.

De kliniske kurser uddyber din indsigt og dine færdigheder i at tilrettelægge, gennemføre og vurdere et behandlingsforløb af en eller flere slags tale- eller sproglige vanskeligheder.

Alle afslutter uddannelsen med et speciale. I specialeprocessen bliver du i stand til selvstændigt at gennemføre mindre forskningsarbejder inden for et afgrænset område af det audiologopædiske felt. Et speciale vil ofte bestå i udarbejdelse af oversigter over tidligere gennemført empirisk forskning med eller uden et eget empirisk bidrag. Du vil blive vurderet på din evne til at identificere og afgrænse passende forskningsspørgsmål, at vurdere forskningsdesign og -metoder samt at fremlægge resultater i en klar og alment accepteret form.

Desuden forventes det, at du kan diskutere perspektiver for praksis af de fundne resultater. Disse færdigheder vil have oplagt betydning bl.a. ved dokumentation af (effekt af) egen og andres undervisnings- og behandlingspraksis og ved gennemførelse af lokale udviklingsarbejder.

Struktureret studieforløb

Det strukturerede forløb viser en af mange muligheder for at tilrettelægge uddannelsen, så den passer til dig. Læs mere i studieordningen, som ligger i boksen til højre.

Opbygning

1. år

1. semester2. semester
Læsning 2: Skriftsproglige vanskeligheder (15 ECTS)Audiologi 2 (15 ECTS)

Fordybelseskursus 1 (7,5 ECTS)

Fordybelseskursus 2 (7,5 ECTS)

Fordybelseskursus 3 (7,5 ECTS)

Praksisfordybelse 1 (7,5 ECTS)

2. år

3. semester4. semester
Videregående logopædi (15 ECTS)Speciale (30 ECTS)

Fordybelseskursus 4 (7,5 ECTS)

Praksisfordybelse 2 (7,5 ECTS) 

1. år

1. semester2. semester
Audiologi 2 (15 ECTS)Læsning 2: Skriftsproglige vanskeligheder (15 ECTS)

Fordybelseskursus 1 (7,5 ECTS)

Praksisfordybelse 1 (7,5 ECTS) 

Videregående logopædi (15 ECTS)

2. år

3. semester4. semester

Fordybelseskursus 2 (7,5 ECTS) 

Fordybelseskursus 3 (7,5 ECTS)

Fordybelseskursus 4 (7,5 ECTS)

Praksisfordybelse 2 (7,5 ECTS)

Speciale (30 ECTS)

Udlandsophold

Der er rig mulighed for at komme på udlandsophold i Europa eller i resten af verden.

På kandidatuddannelsen kan du læse op til 30 ECTS af uddannelsen uden for instituttet, fx på et udlandsophold, så længe de kurser du tager udenfor instituttet, kan blive forhåndsgodkendt af dit fakultet.

Forskning på faget

Forskningen falder inden for kategorierne læseforskning, logopædisk forskning, audiologisk forskning samt en mere generel kategori om handicappedes livsvilkår. Forskningen er i høj grad tværvidenskabelig og omfatter såvel grundforskning som anvendt forskning. Instituttet samarbejder med specialpædagogiske institutioner omkring dataindsamling og evaluering af audiologopædisk arbejde.

De talesproglige vanskeligheder udgør et stort forsknings- og arbejdsfelt. Ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab er der forskning i stemmelidelser, stemmekvalitet og stemmebrug; fx undersøger man talefunktionen og stemmebrugen hos personer med knuder på stemmelæberne. Der er også forskning og undervisning i aspekter af børns tale- og sprogudvikling, fx når de har udtryksvanskeligheder og måske svært ved at bruge de rigtige bøjningsformer af ordene, når de har sproglige forståelsesvanskeligheder, eller når de er født med læbe-ganespalte. På det sidstnævnte område er instituttet med i et stort, internationalt forskningssamarbejde. I samarbejde med Center for Hjerneskade er der desuden forskning i voksnes sproglige og kommunikative vanskeligheder efter en hjerneskade. Her er det ikke alene vanskelighederne i sig selv, der er i fokus, forskningen omfatter også vanskelighedernes betydning for samtale i praksis og bl.a. for en tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Forskningen i læsning og stavning har de seneste 20 år været samlet i Center for Læseforskning. Læsecentrets arbejde giver plads til, at mange studerende kan deltage i forskningsprojekter i løbet af uddannelsen.

Forskningen i audiologopædi har sin styrke i den anvendte sprogvidenskab. Den er altså især rettet mod sprogvidenskabelige beskrivelser af sprogvanskeligheder, deres årsager og mulige afhjælpning. Dette fælles fokus giver gode muligheder for både formelt og uformelt samarbejde mellem forskerne. Mange af forskerne med tilknytning til uddannelsen i audiologopædi deltager da også i et bredt samarbejde om forskelle i sproglige færdigheder. Men uddannelsen i audiologopædi indeholder mange flere perspektiver på tale- og sprogvanskeligheder, hentet fra bl.a. psykologi, neurologi og anatomi, sociologi, jura og specialpædagogik.

Karrieremuligheder

Mange studerende har allerede under uddannelsen studierelevante job fx med høreapparattilpasning eller som undervisere på sprogcentre eller i pædagogisk psykologisk rådgivning. En del studerende får også mulighed for at arbejde som studentermedhjælper ved et audiologopædisk forskningsprojekt. Sammen med de specialpædagogiske praktikker og de selvvalgte praktikforløb giver dette gode muligheder for at få erfaringer inden for forskellige anvendelsesområder, jobfunktioner og audiologopædiske arbejdspladser. 

Som audiologopæd kan du arbejde som logopæd, audiolog og læsepædagog. Du kan altså få job med fokus på børn eller voksne, der har forskellige vanskeligheder med at tale, høre eller læse. 

Mød færdige kandidater i audiologopædi

Maria

Maria er talehørekonsulent i PPR. Hør mere om hendes job og de kompetencer, hun bruger i sin hverdag.

Trine

Trine arbejder som specialkonsulent hos Styrelsen for undervisning og kvalitet. Hun bruger en bred vifte af fagspecifikke kompetencer, som hun har med fra uddannelsen i audiologopædi.

Audiologi og læsning

Specialiseringen i audiologi fokuserer på hørelsen, især hørenedsættelse og afhjælpning af den. Den medicinske del af faget handler om årsager til høretab, som eksempelvis støjskader, øresygdomme og aldersbetingede ændringer. Den tekniske del handler om lyd (akustik), hørelse og høretest. Desuden dækkes de tekniske hjælpemidler, fx høreapparater. Den pædagogiske del drejer sig om vurdering af hørehandicappets art, omfang og indflydelse på den hørehæmmedes liv. Desuden fokuserer faget på at vurdere behov for hjælpemidler, opstille undervisningsplaner og på at vejlede om bl.a. brug af hjælpemidler.

Specialiseringen i læsning drejer sig om læseudviklingen og om læse- og stavevanskeligheder. Indsigten i læseudvikling strækker sig fra småbørns forudsætninger og leg med skrift helt til den avancerede læsning i videregående uddannelser. Faget fokuserer bl.a. på det skrevne sprogs indretning og dets krav til læser og staver. Det handler også om komponenter i forståelsen. Til faget hører indsigt i forskellige slags læsevanskeligheder blandt andet ordblindhed og undersøgelse, afgrænsning og afhjælpning af disse vanskeligheder især igennem undervisning. Kendte årsager finder man på både sprogligt, neurologisk, socialt og genetisk niveau.

Jobmuligheder

Med kandidatuddannelsen i Audiologopædi opnår du stærke faglige kompetencer, som er efterspurgte på arbejdsmarkedet. Der er altså særdeles gode jobmuligheder for audiologopæder både i den offentlige og i den private sektor. 

Størstedelen af de færdiguddannede audiologopæder arbejder i den offentlige sektor, typisk med specialundervisning ved regionale kommunikationscentre, voksenuddannelsescentre i pædagogisk psykologisk rådgivning eller på hospitalsafdelinger. Du kan også få job ved styrelser, universiteter eller professionshøjskoler, hvor audiologopæder bliver ansat til fx at formidle viden om børns sprogudvikling eller børns sprog- og talevanskeligheder. Nogle audiologopæder arbejder herudover ved private firmaer i høreapparatsbranchen eller bliver selvstændige.

Studieliv

Audiologopædi er et lille fag, og det skaber gode rammer om det sociale og faglige miljø på studiet. Undervisningen foregår på hold ligesom på BA-uddannelsen. Den øgede valgfrihed betyder, at man kommer til at følge de enkelte kurser sammen med studerende fra andre årgange.

Fagråd

Fagrådene er de studerendes talerør og repræsenterer de studerende i studienævnet og andre styrende organer med relation til faget. Ggennem fagrådenes repræsentanter i studienævnet har de studerende direkte indflydelse på undervisningsplaner, udvikling af studieordninger, fagudbud og sociale arrangementer. Fagrådene holder møde cirka én gang om måneden. Møderne er åbne for alle studerende på faget.

Fagrådet på audiologopædi

Fagrådet på audiologopædi er et socialt og fagligt bindeled mellem alle de studerende på faget og mellem de studerende og fagets faste undervisere (audiologopædiske forskere ansat som adjunkt, lektor eller professor). Fagrådet arrangerer faglige møder for de studerende, fx når de skal skrive bachelorprojekt, eller når de begynder på kandidatuddannelsen og står også for faglige oplæg. Fagrådet arrangerer også fagets årlige specialefest og står for ”Fagligt Forum”, hvor studerende og fagets undervisere mødes to gange per semester for at drøfte spørgsmål knyttet direkte til studiet. 

NorS nyt

Hver anden uge udsendes et nyhedsbrev for studerende og medarbejdere ved NorS. Som studerende kan du holde dig opdateret om alle de forhold, der er relevante for de studerende ved at abonnere på nyhedsbrevet. 

Nordisk kaffebar

Nordisk Kaffebar er det daglige samlingspunkt for alle studerende på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab. Her serveres – ud over kaffe - the, kakao, guf, frugt og øl til studievenlige priser. Der holdes fredagsbar i Kaffebaren ca. én fredag om måneden.

Festudvalget

Festudvalget beståer af en flok engagerede danskstuderende fra alle årgange, der inviterer til fest på instituttet ca. to gange i semesteret.

Tårnværelset

Tårnværelset, lokale 22.4.04, fungerer som socialt og fagligt samlingspunkt for audiologopædistuderende. Læsesal, mødelokale og frokoststue i ét. Der er mulighed for at booke lokalet i kalenderen uden for lokalet.

Søndre Campus

Undervisningen foregår på Det Humanistiske Fakultet, som ligger på Islands Brygge på Amager. Fakultetet har omkring 8.500 studerende på over 70 bachelor- og kandidatuddannelser og et stort antal tilvalgsprogrammer og kurser inden for efter- og videreuddannelse. Få en rundvisning her:

Kontakt vejledningen

Spørgsmål til ansøgningsproceduren

Har du spørgsmål til:

  • den digitale ansøgningsportal
  • ansøgningsprocedurer

Kontakt

Spørgsmål til uddannelsens indhold

Har du spørgsmål til:

  • uddannelsens faglige indhold
  • uddannelsens opbygning
  • karrieremuligheder

NB. Du kan ikke på forhånd få vurderet din bacheloruddannelse i forhold til adgangskravene. 

Kontakt studievejledningen

Her ligger uddannelsen

  • Det Humanistiske Fakultet, Søndre Campus, Karen Blixens Plads 8, 2300 København S.

Lignende uddannelser