Om uddannelsen
Adgangskrav og optagelse
For at søge optagelse på denne kandidatuddannelse skal du være i gang med, eller have afsluttet, en adgangsgivende bacheloruddannelse eller en anden tilsvarende dansk eller udenlandsk uddannelse, som vi vurderer som relevant. Du søger optagelse gennem ansøgningsportalen.
Nedenfor kan du læse mere om adgangskrav og hvilke dokumenter du skal uploade i ansøgningsportalen.
Adgangskrav
Hvis du har afsluttet, eller forventer at afslutte, en adgangsgivende uddannelse inden studiestart, kan du søge ind på en kandidatuddannelse.
Akademiske adgangskrav
Du er garanteret en plads på uddannelsen, hvis du har nedenstående uddannelse og søger ind rettidigt:
- Religionsvidenskab med propædeutik, Københavns Universitet (retskravsbachelor)
Du kan vente op til tre år med at bruge retskravet.
Hvis du har en af nedenstående bacheloruddannelser, opfylder du alle adgangskrav til kandidatuddannelsen i religionsvidenskab:
- Religionsvidenskab med propædeutik, Københavns Universitet (retskravsbachelor)
- Religionsvidenskab med propædeutik, Aarhus Universitet
- Religionsstudier med propædeutik, Syddansk Universitet
NB. Selvom du opfylder adgangskravene, er du ikke garanteret en plads på uddannelsen medmindre du har retskrav og søger rettidigt.
Se hvilke kandidater på KU, din bachelor er forhåndsgodkendt til at give adgang til
en humanistisk eller samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse, der indeholder:
- sproglige færdigheder svarende til mindst 30 ECTS i et sprog udbudt som propædeutik på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet (Du kan finde de udbudte kurser i propædeutik på Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet på kurser.ku.dk). *
- mindst 60 ECTS inden for religionsvidenskabelige kernefagområder (religionshistorie, religionssociologi, kristendomshistorie, og religionsvidenskabelig teori og metode)
* Det er ikke et krav, at propædeutikken er taget på Københavns Universitet. Det er et krav, at propædeutikken er taget i et af de sprog, der udbydes propædeutik i, på Københavns Universitet.
Sprogkrav
Du skal opfylde sprogkrav for Dansk A og Engelsk B
Alle ansøgere uden retskrav skal dokumentere følgende sprogkrav:
- Dansk A (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende danskkundskaber (fx Studieprøven).
- Engelsk B på (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende engelskkundskaber.
Ansøgere med retskrav er fritaget for at dokumentere sprogkrav. Det betyder, at du ikke behøver at uploade dokumentation for sprogkrav, hvis du har retskrav til den ansøgte uddannelse.
Frist for dokumentation af sprogkrav
Hvis du ikke indsender dokumentation for sprogkrav sammen med din ansøgning, skal du indsende det senest:
- 1. august (studiestart til september)
- 1. januar (studiestart til februar)
Gymnasiesidefag
Hvis du vil søge ind på den gymnasierettede kandidatuddannelse, er det en forudsætning, at du har bestået den adgangsgivende bacheloruddannelse samt bachelordelen af det sidefag, du har valgt.
Du skal desuden huske at vælge centralfag og sidefag samtidig, når du sender en ansøgning i Ansøgningsportalen. Det gør du ved at vælge centralfaget “med gymnasierettet sidefag” og dernæst vælge sidefaget under “2-faglig kandidatuddannelse”.
Vær opmærksom på, at det ikke er muligt at bytte om på centralfag og sidefag.
Ansøgningsfrister
Studiestart i september
1. marts kl. 23:59
Ansøgningsfrist for alle ansøgere.
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger den 16. januar. Du vil modtage svar senest 10. juni.
Studiestart i februar
15. oktober kl. 23:59
Ansøgningsfrist for alle ansøgere.
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger 15. august. Du vil modtage svar senest 10. december.
Sådan ansøger du
Sådan vurderer vi din ansøgning
Prioritering af ansøgere
Hvis der er ledige pladser efter optag af retskravsbachelorer, prioriteres alle andre ansøgere efter følgende kriterier:
- Karakterer i kurser inden for religionsvidenskabelige kernefagområder (religionshistorie, religionssociologi, kristendomshistorie, og religionsvidenskabelig teori og metode på den adgangsgivende bacheloruddannelse (vægter 50%)
- Redegørelse for akademisk relevans (vægter 50%)
Optagelsestal religionsvidenskab 2023 | |
---|---|
Optaget | 17 |
Adgangsfordeling (retskrav/andet) | 87% / 13% |
Ansøgere | 42 |
Aldersgennemsnit | 30 |
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) | 29% / 71% |
Nationalitet (dk/international) | 94% / 6% |
Ledige pladser | Ja |
Undervisning og opbygning
Kandidatuddannelsen er på to år og bygger videre på undervisningen fra grundfagsstudiet. Uddannelsen består af syv fagelementer.
Undervisningen foregår som holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende gennem studenteroplæg, seminarer, øvelser samt forelæsninger. Du har mulighed for at tone din uddannelse gennem tilvalgs- og specialiseringskurser.
Gymnasiesidefag
Der undervises i religion i gymnasiet, og religionsvidenskab kan kombineres med et andet gymnasiefag, så man får undervisningskompetence i begge fag.
En gymnasielæreruddannelse i religionsvidenskab og et andet fag består af 4 års grundfag (inklusive propædeutik) og 1 ½ års sidefag (90 ECTS). Du kan tage kandidatuddannelsen i religionsvidenskab med gymnasierettet profil, hvis du har bestået bachelordelen af dit sidefag (45 ECTS) som del af din bacheloruddannelse og du er indskrevet på kandidatdelen af sidefaget (45 ECTS).
Opbygning
Herunder kan du se studiestrukturen for de enkelte profiler, som de er opbygget, hvis du starter din uddannelse 1. september.
1. år
1. semester | 2. semester |
---|---|
Teorier og analysestrategier i religionsforskningen (15 ECTS) | Religion i det offentlige rum i historie og nutid (15 ECTS) |
Metoder i religionsforskningen (15 ECTS) | Vælg mellem: Religionshistorisk specialisering: religionsfilosofi (15 ECTS) eller Religionssociologisk specialisering: kvantitativ metode (15 ECTS) |
2. år
3. semester | 4. semester |
---|---|
Kandidattilvalg (15 ECTS) | Speciale (30 ECTS) |
Kandidattilvalg (15 ECTS) |
1. år
1. semester | 2. semester |
---|---|
Teorier og analysestrategier i religionsforskningen (15 ECTS) | Religion i det offentlige rum i historie og nutid (15 ECTS) |
Metoder i religionsforskningen (15 ECTS) | Religionshistorisk specialisering: Religionsfilosofi (15 ECTS) |
2. år
3. semester | 4. semester |
---|---|
Kandidattilvalg (15 ECTS) | Religionshistorisk speciale (30 ECTS) |
Kandidattilvalg (15 ECTS) |
1. år
1. semester | 2. semester |
---|---|
Teorier og analysestrategier i religionsforskningen (15 ECTS) | Religion i det offentlige rum i historie og nutid (15 ECTS) |
Metoder i religionsforskningen (15 ECTS) | Religionssociologisk specialisering: kvantitativ metode (15 ECTS) |
2. år
3. semester | 4. semester |
---|---|
Kandidattilvalg (15 ECTS) | Religionssociologisk speciale (30 ECTS) |
Kandidattilvalg (15 ECTS) |
1. år
1. semester | 2. semester |
---|---|
Teorier og analysestrategier i religionsforskningen (15 ECTS) | Religion i det offentlige rum i historie og nutid (15 ECTS) |
Metoder i religionsforskningen (15 ECTS) | Kandidatsidefag (15 ECTS) |
2. år
3. semester | 4. semester |
---|---|
Sidefag (15 ECTS) | Speciale (30 ECTS) |
Sidefag (15 ECTS) |
Udlandsophold
Der er rig mulighed for at komme på udlandsophold i Europa eller i resten af verden.
På kandidatuddannelsen kan du læse op til 30 ECTS af uddannelsen uden for instituttet, fx på et udlandsophold, så længe de kurser du tager udenfor instituttet, kan blive forhåndsgodkendt af dit fakultet.
Forskningen i religionsvidenskab spænder over såvel historiske som moderne religioner og beskæftiger sig med både religionshistoriske og -sociologiske emner.
Kristendomshistorikerne har søgt at belyse især kristendommens tidligste periode, fra begyndelsen som jødisk sekt i kejsertidens Rom, hvor religiøse strømninger fra Øst og Vest mødtes og blandedes, til dens ophøjelse til statsreligion for hele imperiet. Studier af de bibelske teksters historie, deres vej fra den nære Orient til Vesteuropa indgår heri.
Eksempler på religionshistoriske emner: moderne islam, sufisme, muslimsk religiøs praksis, muslimske minoriteter i Skandinavien, forkristen nordisk religion, Vesten esoteriske traditioner, religion og videnskab samt samt religionsfilosofiske analyser af religiøse udsagn (religiøs sprogbrug), forestillinger og handlemåder, og behandlinger af religionskritik og strategier for religions-rekonstruktion.
Eksempler på religionssociologiske emner: forandringer i folkekirkens situation i dag, religiøse minoriteter i nutiden, religiøse litteraturformer i antikken religion og politik, græske fester og romerske præsteskaber.
Aktuelle forskningsprojekter
Flere større forskningsprojekter er knyttet til forskerne i religionshistorie: "Mange veje til modernitet. Sydøsteuropas transformation og osmanniske arv 1870 til 21ende århundrede", "Muslim Devotion" og "Vestens esoteriske traditioner". Det er regelmæssigt besøg af internationale kolleger som giver forelæsninger og medvirker i workshops og konferencer på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier.
Helt aktuelle forskningsfelter i religionssociologien er nye projekter om folkekirkens status og religiøse grupper i Danmark som fx Jehovahs Vidner og Scientology og religion blandt danskere i udlandet. De ansatte skriver jævnligt artikler og anmelder videnskabelige værker i det danske tidsskrift Religionsvidenskabeligt Tidsskrift og de fællesnordiske religionsfaglige tidsskrifter Chaos og Nordic Journal of Religion and Society. Afdelingen får desuden besøg af udenlandske forskere.
Karrieremuligheder
På kandidatuddannelsen i religionsvidenskab bygger du oven på din viden om religionernes rolle i historie og nutid og om menneskers religiøse liv.
På baggrund af studier i selvvalgte religionsvidenskabelige områder samt analyser af en bred vifte af materiale og kilder (religiøs litteratur, kvalitativt interview-materiale, officielle dokumenter og visuelle repræsentationer) får kandidater i religionsvidenskab en blanding af fagspecifikke og generelle humanistiske, sproglige, analytiske og tværkulturelle kompetencer, herunder blandt andet:
- Viden om teorier, metoder og emnefelter i religionsvidenskab.
- Viden om centrale aktørers anvendelse og fortolkning af religion i historie og nutid.
- Evne til at identificere behandle komplekse religionsvidenskabelige problemstillinger kritisk og analytisk.
- Evnen til at fremlægge komplekse faglige ideer tydeligt, struktureret og selvstændigt.
- Evnen til at formulere og vurdere akademiske argumenter på et nuanceret og komplekst niveau.
- Evnen til at formulere og diskutere religionsvidenskabelige problemer i forhold til større, komplekse datamængder.
Jobmuligheder
Religionsvidenskab retter sig mod forskellige jobmuligheder. Da religion er et fag i gymnasiet, kan du vælge at blive underviser på gymnasiale uddannelser, men du kan også undervise på professionshøjskoler og andre uddannelsesinstitutioner. Dit specialiserede kendskab til religiøse gruppers dynamik og aktiviteter kvalificerer dig desuden til at arbejde som eksempelvis konsulent i danske og internationale virksomheder samt medier og kommunikation.
Omkring halvdelen af kandidaterne fra religionsfagene er ansat inden for undervisning fx på gymnasier og inden for forskning. Den anden halvdel finder typisk beskæftigelse inden for offentlig administration, på museer, biblioteker og i erhvervsvirksomheder eller i forbindelse med bistands-, forenings- og organisationsarbejde.
Nogle kandidater får arbejde på baggrund af deres generelle analytiske færdigheder og i mindre udstrækning på baggrund af deres specifikke viden om religion. Det kan fx være i kommunikations- og HR-afdelinger.
Eksempler på virksomheder
- Gymnasier og professionshøjskoler
- Biblioteker og arkiver
- Museer
- Journalistik og medier
- Forlagsvirksomhed
- Ministerier og anden offentlig forvaltning
- NGO'er
- Integrationsrelaterede virksomheder
- Erhvervsvirksomheder
Karriereportrætter
Som færdiguddannet kandidat fra religionsvidenskab kan du sætte den viden og kompetencer, du har med fra studiet i spil på forskellige måder. Her kan du møde færdiguddannede kandidater, som bruger deres kompetencer i vidt forskellige jobs.
Hvorfor ville du læse religionsvidenskab?
Jeg var egentlig mest af alt interesseret i historier, narrativer og myter. Religionsvidenskab havde en passende blanding af værktøjer til at forstå hvordan fortællinger virker og hvorfra de kommer.
Hvad laver du i dag?
Jeg arbejder i dag som Content Development Lead i en international hardware virksomhed, hvor jeg koordinerer al indholdsudvikling; tekst, video og web indenfor både uddannelse, marketing, produktudvikling samt store EU-støttede udviklingsprojekter. Jeg er den som holder styr på tidsplaner, ressourcefordeling og kreative processer.
Det er sådan et rigtigt job med CEOs, Matrix-organisationer, outsourcing til Kina og en hel masse teknologiske buzzwords som IoT, Wearables og Physical Computing. Jeg behøver ikke at kunne programmere eller at jonglere med elektronik, så jeg sørger mest af alt for at facilitere og projektlede.
Havde du tænkt dine ønsker til karriere/job ind i dit studieforløb?
Overhovedet ikke. Jeg gik efter hvad jeg synes var spændende for mig, så det blev meget all-over the place, men der var alligevel en rød tråd som handlede om medier og fortællinger. Job og karriere var noget som skete sideløbende med studiet, så der hvor jeg er endt i dag, handlede mere om de erfaringer jeg fik gennem fritidsinteresser og rigtige jobs.
Hvordan fik du dit første job?
Det er egentlig ret skørt. Jeg brugte utrolig meget tid på rollespil, og det var sjovt nok det som gjorde at jeg landede mit første job. Der er ikke mange der ved det, men rollespillere er over det hele i alle mulige brancher. Det er hands down det bedste netværk du kan opdrive.
Hvilke kompetencer er de vigtigste, du har fået med fra din uddannelse?
En forståelse af tekst og hvordan man læser, en kildekritisk sans og en forståelse af andre kulturer. Religionsvidenskab er helt unikt i at det giver dig en enormt bred baggrund i kulturforståelse og evne til at tale med andre videnskabelige discipliner. Det bruger jeg hele tiden, både indenfor erhvervslivet og i de ting jeg laver udenfor.
Hvad er dit bedste karriereråd til studerende?
Go for it. Du kommer næsten sikkert ikke til at arbejde med det, du tror, du skal, mens du studerer. Find ud af hvad du brænder efter og gå efter det. Du ved aldrig hvilke muligheder der viser sig, så vær indstillet på at gribe dem. Det kan meget vel være udenfor den religionsvidenskabelige sfære, så forsøg ikke at hænge dig op på at det skal være fagligt on-the-spot.
Hvorfor ville du læse religionsvidenskab?
Jeg gik på højskole under Muhammedkrisen og havde en aften en meget syret oplevelse ved et dialogarrangement, hvor en gruppe arabiske unge og en dansk jøde talte fuldstændig forbi hinanden.
Det var for mig en øjenåbnende oplevelse der viste, at rationel kommunikation nogle gange kan bryde fuldstændig sammen, og der i sådanne tilfælde må andre forklaringstilgange på banen. I de tilfælde må man ty til samfundsmæssige, historiske og religiøse forklaringer, hvilket gør det hele mere abstrakt og uhåndgribeligt - men ikke mindre spændende.
Hvad laver du i dag?
Jeg underviser i religion og samfundsfag i gymnasiet (STX).
Havde du tænkt dine ønsker til karriere/job ind i dit studieforløb?
Jeg valgte bevidst at læse sidefag på statskundskab med henblik på at åbne mine muligheder på arbejdsmarkedet. Det uheldige ved at låse sig fast på et sidefag er, at valgfriheden under uddannelsen bliver en del mindre og man skal "starte forfra" med diverse introduktionsbøger til de forskellige fag et par gange. Til gengæld får man med sidefaget et helstøbt og sammenhængende forløb, som det nok vil være sværere at planlægge selv. Jeg var overhovedet ikke sikker på hvad jeg ville, og på den måde var det et godt ikke-valg!
Hvordan fik du dit første job?
Mit job som gymnasielærer fik jeg umiddelbart inden jeg afleverede speciale. Min studiejobs fik jeg dels ved at holde øje med diverse jobportaler og være heldig at få det jeg gik efter og dels ved at være interesseret og benytte mig af netværk.
Hvilke kompetencer er de vigtigste, du har fået med fra din uddannelse?
Jeg bruger mine fag hver dag og den måde jeg bruger dem på ligger i umiddelbar forlængelse af undervisningen på universitetet. Som gymnasielærer sker der dog en meget spændende perspektivændring, så det i lige så høj grad handler om didaktiske og pædagogiske arbejdsredskaber som om selve fagindholdet. De pædagogiske redskaber fik jeg først efter min KU-uddannelse i et pædagogikumforløb. De mere almene analytiske kompetencer bruger jeg altid til at forholde mig kritisk til etablerede sandheder, hvilket kan være et godt udgangspunkt for undervisningen i gymnasiet.
Hvad er dit bedste karriereråd til studerende?
Rejs ud og oplev andre måder at studere på, tale på, være til på. Derudover ønsker jeg mig tit tilbage til en tid, hvor der var tid (eller i hvert fald burde være) til at læse tykke bøger...nyd det!
Hvorfor ville du læse religionsvidenskab?
Jeg havde egentlig ikke tænkt særligt meget over det, da jeg valgte at læse religionsvidenskab. Studiet tiltalte mig på grund af den samfundsrelevante vinkel og muligheden for direkte at læse videre på religionssociologi. Det gav mig muligheden for at dykke ned i sociologiske metoder inden for et område der interesserede mig enormt – religion.
Hvad laver du i dag?
I dag er jeg næsten så langt fra mit studie som man kan komme og så alligevel ikke. Mine kerneopgaver i mit job som EU-rådgiver er at hjælpe nogle af Danmarks dygtigste forskere inden for teknologi med at søge EU-penge til at besvare og løse de store udfordringer EU og Danmark står i samfundsmæssigt.
Jeg rådgiver og vejleder unge såvel som ældre forskere i at få deres største forskningsprojekter til at blive til virkelighed. Det er vigtigt at jeg er politisk med på beatet i hvad der sker i EU og relationen til Danmark og dansk forskning. Jeg underviser unge forskere i hvordan deres fremtidige karriere ved hjælp af EU-midler også kan hjælpe både det danske samfund og det internationale.
Enkelte projekter følger jeg fra ideens udvikling til projektet står færdigt og jeg kan se den effekt et sådan projekt kan have på samfundet.
På den måde bevæger jeg mig inden for mange metodefelter, videnskabelige områder og ikke mindst politik og samfundsudfordringer.
Havde du tænkt dine ønsker til karriere/job ind i dit studieforløb?
Jeg havde på ingen måde regnet med at mit fremtidige arbejde skulle være fundraising og EU-rådgivning. Egentlig havde jeg håbet på at forblive i det religionsvidenskabelige område, måske endda forskning og undervisning. Nu arbejder jeg med forskning på sidelinjen og underviser også men slet ikke i religion.
Jeg valgte specifikt at min uddannelse skulle have fokus på metode. Mine tilvalgsfag gjorde min uddannelse bredere og gav mig flere muligheder. Jeg tog tilvalg lige fra kvalitative antropologiske metoder til kvantitativ statistik og rundede af med sprog og kulturmødestudier der igen gav nye vinkler, jeg bruger hver eneste dag i mit arbejdsliv. Jeg valgte et halvt år i praktik, der gav mig blod på tanden i forhold til at undervise.
Hvordan fik du dit første job?
Netværk, netværk, netværk.
Jeg fik mit første job som projektkoordinator på DTU inden jeg afleverede mit speciale. Jeg var studentermedhjælper i en afdeling hvor de pludselig manglede en midlertidig projektkoordinator akut. Chancen for at slippe for dagpengesystemet mv. var kærkommen. Derefter gik det hurtigt – snart man har foden inden for og har et godt ry, er hjælpen til et fast arbejde enorm.
Hvilke kompetencer er de vigtigste, du har fået med fra din uddannelse?
Jeg kan alt lige fra statistik til kildeanalyse af historiske kilder på originalsprog. Jeg kan sætte mig ind i store mængder data, jeg kan oversætte et fag til et andet og formår metodemæssigt at forstå rigtig mange forskellige fagområder. Jeg kan arbejde kvalitativt og kvantitativt og kan bruge de to metoder til at supplere hinanden. Jeg har en bred kulturforståelse og et udvidet tolerant menneskesyn. Jeg kan samarbejde med rigtig mange forskellige typer af mennesker med meget forskellig baggrund.
Hvad er dit bedste karriereråd til studerende?
Drømmejobbet ikke er noget der står og venter på dig, men noget du selv skaber – og det kan tage lang tid. Se de brede muligheder og vær ikke bange for at kaste dig ud i noget, der før ikke har givet mening for dig.
Hvorfor ville du læse religionsvidenskab?
Jeg var i gymnasiet interesseret i mange forskellige fag, og religionsvidenskab – med overbygningen i religionssociologi – gav mulighed for ikke at udelukke for mange retninger. Uddannelsen er tematisk og undersøger religion fra mange videnskabsteoretiske og metodiske vinkler. Jeg kunne derfor både lære et nyt sprog, tage fag i filosofi og sociologi samt bruge mine tilvalg på at blive god til statistik.
Hvad laver du i dag?
Jeg arbejder som videnskabelig assistent på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) under Aarhus Universitet på et internationalt forskningsprojekt der undersøger 8.-klasseelevers computer- og informationskompetence (ICILS). Projektet løber indtil 2019, og som del af et lille hold er jeg med inde over alle trin i processen. Jeg oversætter test- og spørgeskemainstrumenter, arrangerer deltagelse med udtrukne skoler og sampler elever og lærere til undersøgelsen. Jeg er ansvarlig for de data vi indsamler, og på den anden side af testperioden skal vi køre analyser og skrive rapporter på baggrund af dataene. ICILS er en forholdsvis ung international undersøgelse, og når vi mødes med de øvrige deltagende lande og den internationale projektledelse, er der derfor mulighed for at præge undersøgelsen, fx komme med forslag til revisioner i testmoduler eller spørgeskemaer.
Hvordan fik du dit første job?
Jeg blev ansat som studentermedhjælper på DPU i starten af min kandidat ved at søge en opslået stilling på et af deres projekter. Min ansættelse blev forlænget da jeg blev tilknyttet andre projekter, herunder ICILS, og da jeg afleverede mit speciale, var det derfor nærliggende at lade mig fortsætte som videnskabelig assistent på projektet.
Hvilke kompetencer er de vigtigste, du har fået med fra din uddannelse?
Mine tilvalgsfag i kvantitativ metode har givet mig nogle konkrete kompetencer og kendskab til software som værdsættes på arbejdsmarkedet. Men min humanistiske baggrund har helt sikkert kvalificeret min metodiske tilgang og givet mig et mere kritisk blik end jeg ellers ville have haft. Derudover har koblingen mellem religion og statistik også givet mig en skæv profil som jeg tror man lægger mærke til i en jobansøgning.
Hvad er dit bedste karriereråd til studerende?
Tænk over dine tilvalg. Der er mange fag at vælge imellem, og det kan være svært at overskue hvad man allerhelst vil. Men snak med ældre studerende, undervisere osv. om de muligheder der er – også uden for fakultetet. Både fordi der er mange fede fag man ellers ikke ville opdage, og fordi det er med sine tilvalg man kan forme sin egen profil.
Studieliv
Studieliv på ToRS
Uddannelsen hører hjemme på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, også kaldet ToRS, på Det Humanistiske Fakultet. På ToRS er der samlet en del mindre fag, hvilket på mange måder er en fordel, fordi der opstår en god tværfaglig ånd, og udbyttet af diskussioner og samtaler med studerende fra andre fag er meget frugtbart.
På instituttet er der en lang tradition for et hyggeligt og socialt studiemiljø, hvor studerende mødes på tværs for at dele erfaringer og viden, ligesom studerende har en nær dialog med undervisere og forskere.
Som studerende kommer du tæt på flere forskellige faglige miljøer og får adgang til faciliteter, dér hvor du har undervisning. De fleste fag har omfattende biblioteker, som du skal bruge i forskellige sammenhænge, og derudover vil du kunne indgå i de forskellige sociale traditioner, der er på fagene. Mange studerende ser det som en fordel, at uddannelsen giver dig adgang til disse mange steder og oplevelser, så du i løbet af studiet får fornemmelsen af multikultur i videst mulige udstrækning.
ToRS
Fagrådet
Fagrådet består af studerende, som arbejder frivilligt for at varetage de studerendes sociale, uddannelsesmæssige og politiske interesser over for fagets ledelse. Emner kan fx være studiemiljøet, hvordan undervisningen skal tilrettelægges og forbedringer af den gældende studieordning. Fagrådet arbejder desuden sammen med festudvalget og laver ind imellem fælles arrangementer, såsom bogauktioner og debatarrangementer.
Alle studerende er automatisk med i deres fagråd og kan møde op til de annoncerede møder og dele bekymringer og glæder og få indflydelse på, hvordan uddannelserne bliver formet.
Orient Espresso og BARstionen
Orient Espresso er studentercafé for Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier. Caféen er åben i hverdagene, så du kan hente dig en billig kop - selvlavet - kaffe, spille et spil eller hygge med din læsegruppe. Læs mere på caféens facebookside. I BARstionen, som bruger samme lokaler som Orient Espresso, bliver der blandt andet holdt fredagsbarer, filmaftener og fester i løbet af semesteret, og alle studerende kan give en hånd med som en af BARstionens Aktive venner Læs mere på barens facebookside.
Studielivet på KU
Hvordan er studielivet på resten af Københavns Universitet? Læs om hvad der sker på universitetet, når du ikke har undervisning, find ud af hvor du kan bo, få mere info om SU, studiejob og studierabatter osv.Læs om studielivet på KU
Søndre Campus
Undervisningen foregår på Det Humanistiske Fakultet, som ligger på Islands Brygge på Amager. Fakultetet har omkring 8.500 studerende på over 70 bachelor- og kandidatuddannelser og et stort antal tilvalgsprogrammer og kurser inden for efter- og videreuddannelse. Få en rundvisning her:
Kontakt vejledningen
Spørgsmål til ansøgning og optagelse
Kontakt os, hvis du har spørgsmål til:
- den digitale ansøgningsportal
- ansøgningsprocedurer
Mail:
- Kandidatoptag: kaoptag@hum.ku.dk
- Tidligere studerende: indskrivning@hum.ku.dk
Telefon:
- Du kan ringe onsdage mellem kl. 10:00-12:00 på telefonnummer +45 35 32 45 45.
Telefonen er lukket på helligdage, i uge 42 og hele juli.
Spørgsmål til uddannelsens indhold
Har du spørgsmål til:
- uddannelsens faglige indhold
- uddannelsens opbygning
- karrieremuligheder
NB. Du kan ikke på forhånd få vurderet din bacheloruddannelse i forhold til adgangskravene.
Kontakt studievejledningenHer ligger uddannelsen
- Det Humanistiske Fakultet, Søndre Campus, Karen Blixens Plads 8, 2300 København S.