Om uddannelsen
Adgangskrav og optagelse
For at søge optagelse på denne kandidatuddannelse skal du være i gang med, eller have afsluttet, en adgangsgivende bacheloruddannelse eller en anden tilsvarende dansk eller udenlandsk uddannelse, som vi vurderer som relevant. Du søger optagelse gennem ansøgningsportalen.
Nedenfor kan du læse mere om adgangskrav og hvilke dokumenter du skal uploade i ansøgningsportalen.
Akademiske adgangskrav
Her finder du de akademiske adgangskrav, som gælder for din adgangsgivende uddannelse.
Du kan både søge om optagelse med en uddannelse der på forhånd opfylder adgangskravene eller en anden adgangsgivende uddannelse, uanset hvilket universitet, du kommer fra.
Hvis du har gennemført en af nedenstående bacheloruddannelser, opfylder du automatisk alle adgangskrav. Læs om frister og søg om optagelse. Bemærk dog, at du fortsat skal dokumentere, at du opfylder de gældende sprogkrav.
- Kemi, biologi, fysik, matematik eller geografi og geoinformatik fra Københavns Universitet
- Kemi, biologi, fysik eller matematik fra Aarhus Universitet
- Kemi, biologi, fysik, matematik eller geografi fra Aalborg Universitet
- Kemi, biologi, fysik eller matematik fra Syddansk Universitet
- Den naturvidenskabelige bachelorgrad med specialisering i kemi, fysik, matematik eller geografi fra Roskilde Universitet
Se hvilke kandidater på KU, din bachelor er forhåndsgodkendt til at give adgang til
Hvis du har en anden uddannelse end de ovenfor anførte, skal du uploade supplerende dokumentation med din ansøgning, så vi kan vurdere om din uddannelse kvalificerer dig til optag. Læs om frister og søg om optag.
Hvis du har en bachelorgrad eller tilsvarende fra danske eller internationale universiteter end de ovenfor anførte, er du kvalificeret til optag, hvis din uddannelse indeholder følgende:
- Minimum 60 ECTS-point på universitetsniveau inden for et af 5 følgende områder: kemi, fysik, biologi, matematik eller geografi.
Hvis du har en professionsbachelorgrad som lærer, er du kvalificeret til optag, hvis du kan dokumentere, at uddannelsen indeholder følgende:
- Linjefag/undervisningsfag i mindst et fag inden for den naturfaglige fagrække (biologi, fysik/kemi, geografi, matematik, natur/teknik).
Vi kan desuden optage ansøgere, der efter en individuel faglig vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med ovenstående krav.
Adgangsgivende uddannelse og andre kurser/projekter
Når vi vurderer, om du opfylder adgangskravene til kandidatuddannelsen, må vi kun lægge vægt på din adgangsgivende bacheloruddannelse. Du kan derfor ikke tage suppleringskurser mellem en bachelor- og en kandidatuddannelse, for at opfylde de specifikke adgangskrav. Har du bestået kurser/projekter, før du blev/bliver færdig med den adgangsgivende bacheloruddannelse, kan de indgå i vurderingen, selvom de ikke er en del af denne bacheloruddannelse.
- Det gælder kurser/projekter, du har taget som enkeltfag og kurser/projekter, du har taget som en del af en anden uddannelse.
- Højest 30 ECTS-point af disse kurser/projekter kan indgå.
Hvis du søger ind på erhvervskandidatuddannelsen i STEM-undervisning skal du enten have en dokumenteret ansættelsesaftale på baggrund af din bacheloruddannelse svarende til mindst 25 timer om ugen i gennemsnit. Eller du skal være iværksætter med en faglig relevant selvstændig virksomhed med mindst samme arbejdsbelastning (25 timer).
Du har en international bacheloruddannelse
Du kan kun få svar på om din uddannelse opfylder adgangskravene ved at søge om optagelse på kandidatuddannelsen. Det er kun vurderingsansvarlige der kan vurdere om du er kvalificeret eller ej, og de gør det først når de har modtaget din ansøgning.
Du har en bacheloruddannelse fra Danmark
Du kan få foretaget en adgangsvurdering for en uddannelse, hvor vi, på baggrund af en vurdering af den dokumentation du har indsendt, kan give dig svar på om du opfylder adgangskravene eller ej.
Det er et tilbud som det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet tilbyder, men det er ikke et krav at du får foretaget sådan en, for at kunne søge ind på uddannelsen.
Sprogkrav
Med mindre du har retskrav til den uddannelse du søger optagelse på skal du dokumentere, at du opfylder fakultetets engelske og danske sprogkrav.
Ansøgningsfrist
Studiestart i september
1. marts kl. 23:59
Ansøgningsfrist for alle ansøgere
Ansøgningsportalen åbner for ansøgninger den 16. januar. Du vil modtage svar senest 10. juni.
Sådan ansøger du
Vælg den kategori nedenfor, der passer på dig, og læs mere om, hvordan du søger om optagelse. Du kan også finde information om ansøgningsfrister og dokumentation.
Du kan søge ind på uddannelsen
- som en toårig kandidatuddannelse, hvor du læser på fuld tid
- som en fireårig erhvervskandidatuddannelse på deltid, hvor du studerer, samtidig med at du er i job.
De to uddannelser giver dig nøjagtig samme undervisning og kandidatgrad.
Prioritering af ansøgere
Hvis der er flere kvalificerede ansøgere til uddannelsen, end der er ledige pladser, prioriteres der mellem ansøgerne ud fra følgende kriterier:
- Samlet antal ECTS inden for de naturvidenskabelige fag
Begrænsning af dobbeltuddannelse
Hvis du allerede har gennemført en kandidatuddannelse skal du være opmærksom på kandidatreglen.
Optagelsestal STEM-undervisning 2023 | |
---|---|
Optaget | 14 |
Adgangsfordeling (retskrav/andet) | 0% / 100% |
Ansøgere | 19 |
Aldersgennemsnit | 38 |
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) | 43% / 57% |
Nationalitet (dk/international) | 100% / 0% |
Ledige pladser | Nej |
Optagelsestal STEM-undervisning (erhvervskandidat) 2023 | |
---|---|
Optaget | 9 |
Adgangsfordeling (retskrav/andet) | 0% / 100% |
Ansøgere | 11 |
Aldersgennemsnit | 39 |
Juridisk kønsfordeling (cpr. - m/k) | 44% / 56% |
Nationalitet (dk/international) | 100% / 0% |
Ledige pladser | Nej |
Undervisning og opbygning
Uddannelsen i STEM-undervisning svarer til 120 ECTS-point. Den er forskningsbaseret og udviklet i et samarbejde mellem fem universiteter og Danske Professionshøjskoler. Du bliver derfor undervist og vejledt af aktive forskere fra flere universiteter og professionshøjskoler.
Du kan tage uddannelsen uanset hvor i landet du bor. Undervisningen foregår både i Odense på SDU og online på planlagte dage.
Kandidat eller erhvervskandidat?
Du kan vælge mellem en toårig kandidatuddannelse, hvor du læser på fuld tid, eller en fireårig erhvervskandidatuddannelse på deltid, hvor du studerer, samtidig med at du er i job. De to uddannelser giver dig nøjagtig samme undervisning og kandidatgrad.
Den fireårige erhvervskandidat er oplagt, hvis du fx allerede er ansat som lærer og samtidig ønsker at specialisere dig via en kandidatuddannelse i STEM-undervisning.
Den toårige kandidat er til dig der allerede har en relevant bacheloruddannelse og er klar til en fuldtidsuddannelse på kandidatniveau.
Undervisningen foregår på samme måde, uanset om du læser den toårige kandidat eller den fireårige erhvervskandidat. Undervisningen består for hvert kursus af:
- Plenumdage (hver anden mandag eller tirsdag) – her mødes du med dine medstuderende og undervisere på Syddansk Universitet i Odense, hvor der er workshops, forelæsninger og vejledning.
- Gruppeaktivitetsdage (hver anden mandag eller tirsdag) - hvor du og din studiegruppe arbejder sammen om opgaver og projekter, mens I får løbende vejledning. Studiegrupperne dannes for hvert kursus og ofte sådan at du er geografisk tæt på de andre i din gruppe. Gruppen kan aftale adgang til mødefaciliteter på mange uddannelsessteder i landet.
- Praksis på en skole – i alle kurser er der en praksisdimension. I nogle kurser er der tale om aktionslæring, hvor du og din studiegruppe udvikler, gennemfører og reflekterer over undervisning på en grundskole. I andre kurser skal du og din gruppe undersøge og analysere dele af en undervisningspraksis.
Opbygning
Selvom undervisningen er den samme, er kandidaten og erhvervskandidaten i STEM-undervisning opbygget forskelligt. Derudover er der nogle forhold omkring adgangskrav og økonomi, som adskiller de to uddannelser. Det kan du læse om herunder.
Du læser den toårige kandidatuddannelse på fuld tid, og du skal derfor regne med minimum 46 timers studieaktivitet om ugen eksklusive ferier.
I hvert semester – svarende til 14 uger – følger du skemalagt undervisning hele dagen hver mandag og tirsdag. Halvdelen af undervisningsdagene foregår som heldagsseminarer i plenum på Syddansk Universitet i Odense, mens den anden halvdel foregår på en uddannelsesinstitution i nærheden af din studiegruppe.
Uddannelsen er SU-berettiget.
Opbygning
Studiestarten på uddannelsen finder sted d. 28. og 29. august i Odense eller omegn.
Herefter begynder undervisningen, som på første år består af obligatoriske kurser, der fører dig ind i:
- Tværfaglig STEM-didaktik
- STEM-faglighed
- Undervisningsfaglighed
På andet år følger du et obligatorisk og et eller flere valgfrie kurser/projekter. I uddannelsens sidste semester skriver du et speciale, svarende til 30 ECTS-point. Både det valgfrie forløb og specialet giver dig mulighed for at vælge fagligt fokus ud fra dine interesser.
Som fuldtidskandidatstuderende i STEM-undervisning varer alle dage i udgangspunktet fra kl. 9.00 – 17.00.
Uddannelsesforløbet for 2024-2026 ser sådan ud:
1. år
1. semester (blok 1-2) | 2. semester (blok 3-4) | |
---|---|---|
Mandag (hver uge) | STEM-didaktik | De matematisk modellerende videnskaber |
Tirsdag (hver uge) | De empirisk eksperimentelle videnskaber | STEM-faglig praksis- og kulturudvikling |
Min. 34 timer om ugen | Forberedelse, gruppearbejde, opgaveskrivning, læsning, mv. |
2. år
3. semester (blok 1-2) | 4. semester (blok 3-4) | |
---|---|---|
Mandag (hver uge) | De teknologisk innovative videnskaber | |
Varierende ugedage | Et eller flere valgfrie kurser/projekter | Speciale |
Min. 34 timer om ugen | Forberedelse, gruppearbejde, opgaveskrivning, læsning, mv. |
Du læser uddannelsen på deltid, og du skal derfor regne med minimum 23 timers studieaktivitet om ugen eksklusive ferier.
I hvert semester – svarende til 14 uger – følger du skemalagt undervisning hele dagen hver mandag eller tirsdag. Halvdelen af undervisningsdagene foregår som heldagsseminarer i plenum på Syddansk Universitet i Odense, mens den anden halvdel ligeledes foregår i dagtimerne på en uddannelsesinstitution i nærheden af din studiegruppe.
For at kunne tage den fireårige erhvervskandidatuddannelse kræver det udover de faglige adgangskrav, at du er i relevant job, mens du studerer, eller at du er selvstændig med en relevant iværksættervirksomhed. I begge tilfælde skal du som minimum arbejde 25 timer om ugen i gennemsnit.
Du får ikke SU til uddannelsen, men kan til gengæld få løn fra dit job. Hvis du ikke er i job, kan du overveje at tage uddannelsen som toårig fuldtidskandidatuddannelse.
Opbygning
Studiestarten på uddannelsen finder sted d. 28. og 29. august i Odense eller omegn.
Herefter begynder undervisningen, som på første og andet år består af obligatoriske kurser, der fører dig ind i:
- Tværfaglig STEM-didaktik
- STEM-faglighed
- Undervisningsfaglighed
På tredje år følger du et obligatorisk og et eller flere valgfrie kurser/projekter. På uddannelsens sidste år skriver du et speciale, svarende til 30 ECTS-point. Både det valgfrie forløb og specialet giver dig mulighed for at vælge fagligt fokus ud fra dine interesser.
Se datoerne for den skemalagte undervisning for erhvervskandidatstuderende i STEM-undervisning.
Uddannelsesforløbet for 2024-28 ser sådan ud:
1. år
1. semester (blok 1-2) | 2. semester (blok 3-4) | |
---|---|---|
Mandag (hver uge) | STEM-didaktik | De matematisk modellerende videnskaber |
Min. 17 timer om ugen | Forberedelse, gruppearbejde, opgaveskrivning, læsning, mv. | |
Min. 25 timer om ugen | Relevant erhvervsarbejde |
2. år
3. semester (blok 1-2) | 4. semester (blok 3-4) | |
---|---|---|
Tirsdag (hver uge) | De empirisk eksperimentelle videnskaber | STEM-faglig praksis- og kulturudvikling |
Min. 17 timer om ugen | Forberedelse, gruppearbejde, opgaveskrivning, læsning, mv. | |
Min. 25 timer om ugen | Relevant erhvervsarbejde |
3. år
5. semester (blok 1-2) | 6. semester (blok 3-4) | |
---|---|---|
Mandag (hver uge) | De teknologisk innovative videnskaber | |
Varierende ugedage | Et eller flere valgfrie kurser/projekter | |
Min. 17 timer om ugen | Forberedelse, gruppearbejde, opgaveskrivning, læsning, mv. | |
Min. 25 timer om ugen | Relevant erhvervsarbejde |
4. år
7. semester (blok 1-2) | 8. semester (blok 3-4) | |
---|---|---|
Varierende ugedage (min. 23 timer om ugen) | Speciale | |
Min. 25 timer om ugen | Relevant erhvervsarbejde |
Oversigt over plenum- og gruppeaktivitetsdage
2-årig kandidat, efterårssemestret 2024 (blok 1 og 2)
Aktivitet | STEM-didaktik | De empiriske eksperimentelle videnskaber |
---|---|---|
Plenumdag | 9. september, kl. 10-17 | 10. september, kl. 10-17 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 16. september | 17. september |
Plenumdag | 23. september kl. 10-17 | 24. september, kl. 10-17 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 30. september | 1. oktober |
Plenumdag | 7. oktober, kl. 10-17 | 8. oktober, kl. 10-17 |
Disponibel uge | uge 42 | uge 42 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 21. oktober | 22. oktober |
Plenumdag | 28. oktober, kl. 10-17 | 29. oktober, kl. 10-17 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 4. november | 5. november |
Plenumdag | 11. november, kl. 10-17 | 12. november, kl. 10-17 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 18. november | 19. november |
Plenumdag | 25. november, kl. 10-17 | 26. november, kl. 10-17 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 2. december | 3. december |
Plenumdag | 16. december, kl. 10-17 | 17. december, kl. 10-17 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 6. januar 2025 | 7. januar. 2025 |
Eksamensdage | uge 4 eller 5 | uge 4 eller 5 |
2-årig kandidat, forårssemestret 2025 (blok 3 og 4)
Aktivitet | De matematisk modellerende videnskaber | STEM-faglig praksis- og kulturudvikling |
---|---|---|
Plenumdag (uge 8) | 17. februar | 18. februar |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 9) | 24. februar | 25. februar |
Plenumdag (uge 10) | 3. marts | 4. marts |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 11) | 10. marts | 11. marts |
Plenumdag (uge 12) | 17. marts | 18. marts |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 13) | 24. marts | 25. marts |
Plenumdag (uge 14) | 31. marts | 1. april |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 15) | 7. april | 8. april |
Plenumdag (uge 18) | 28. april | 29. april |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 19) | 5. maj | 6. maj |
Plenumdag (uge 20) | 12. maj | 13. maj |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 21) | 19. maj | 20. maj |
Plenumdag (uge 22) | 26. maj | 27. maj |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 23) | 2. juni | 3. juni |
Online spørgetime (uge 25) | 16. juni | 17. juni |
Eksamensdage | 23. + 24. juni | 19. + 20. juni |
Re-eksamen | 18. august | 19. august |
4-årig erhvervskandidat, efterårssemestret 2024 (blok 1 og 2)
Aktivitet | STEM-didaktik |
---|---|
Plenumdag | 9. september |
Gruppe- Aktivitetsdag | 16. september |
Plenumdag | 23. september |
Gruppe- Aktivitetsdag | 30. september |
Plenumdag | 7. oktober |
Disponibel uge | uge 42 |
Gruppe- Aktivitetsdag | 21. oktober |
Plenumdag | 28. oktober |
Gruppe- Aktivitetsdag | 4. november |
Plenumdag | 11. november |
Gruppe- Aktivitetsdag | 18. november |
Plenumdag | 25. november |
Gruppe- Aktivitetsdag | 2. december |
Plenumdag | 16. december |
Gruppe- Aktivitetsdag | 6. januar |
Eksamensdage | uge 4 eller 5 |
4-årig erhvervskandidat, forårssemestret 2025 (blok 3 og 4)
Aktivitet | De matematisk modellerende videnskaber |
---|---|
Plenumdag (uge 8) | 17. februar |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 9) | 24. februar |
Plenumdag (uge 10) | 3. marts |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 11) | 10. marts |
Plenumdag (uge 12) | 17. marts |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 13) | 24. marts |
Plenumdag (uge 14) | 31. marts |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 15) | 7. april |
Plenumdag (uge 18) | 28. april |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 19) | 5. maj |
Plenumdag (uge 20) | 12. maj |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 21) | 19. maj |
Plenumdag (uge 22) | 26. maj |
Gruppe- Aktivitetsdag (uge 23) | 2. juni |
Online spørgetime (uge 25) | 16. juni |
Eksamensdage | 23. + 24. juni |
Re-eksamen | 18. august |
Bemærk: Uddannelsens studieordning er gældende for det nuværende studieår. En revideret studieordning for det kommende studieår følger senere.
Video: Christian og Sine fortæller om deres kandidatuddannelse i STEM-Undervisning
Karrieremuligheder
Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning (STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics) ruster dig som grundskolelærer til at bringe den nyeste naturvidenskabelige forskning i øjenhøjde med børn og unge.
Du tager udgangspunkt i de samfundsrelevante problemstillinger, som påvirker vores liv, samfund og klode. Du kan fx lære hvordan du bedst udvikler et undervisningsforløb om genanvendelse af plastik ud fra den nyeste forskning i samarbejde med lærere fra andre fag.
Problemstillingerne er komplekse og ikke kan løses af ét fag alene. Derfor arbejder du med undervisning, der går på tværs af naturfagene og matematik, samt de teknologiske og ingeniørvidenskabelige aspekter af fagene. I dine projekter på studiet vælger du hvilke af dine naturvidenskabelige fag (biologi, fysik/kemi, geografi, matematik og natur/teknologi), du vil tage udgangspunkt i.
Kandidatuddannelsen er bygget op omkring tre primære fokusområder:
- Naturvidenskabsforståelse og -formidling – her får du viden om de spørgsmål og metoder, den nyeste naturvidenskab arbejder med, og du lærer at formidle den viden til børn og unge.
- Fagdidaktik – hvor du får indsigt i den nyeste viden og teori inden for de STEM-didaktiske videnskaber.
- STEM-undervisning i praksis – du omsætter løbende teorien til din egen undervisning, enten på den skole du er ansat ved eller laver en praksisaftale med. Du lærer også at reflektere systematisk over dine erfaringer (aktionslæring).
Som færdiguddannet vil du bl.a. have kompetencer til at:
- undersøge, modellere, perspektivere og formidle om samfundsmæssige problemstillinger inden for STEM-området til børn og unge i grundskolen.
- planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb om den nyeste naturvidenskab, som er tilpasset grundskolens kompetenceområder.
- begrunde, diskutere og vurdere design af STEM-didaktisk forsknings- og udviklingsarbejde.
Jobs
Du får adgang til en bred vifte af jobs indenfor uddannelse og STEM-området, fx som:
- Lokal naturfaglig ressourceperson og forandringsagent inden for naturfags- og matematikundervisning i grundskolen
- Konsulent eller koordinator i kommunale forvaltninger
- Konsulent eller koordinator i vidensmiljøer/-centre
- Underviser på professionshøjskoler
- Ressourceperson i virksomheder der arbejder med videnskabsformidling og børn/unges naturvidenskabelige dannelse. Fx på forlag, naturfagscentre, museer og science centre.
- Ph.d.-studerende inden for naturfags-, matematik- og/eller teknologididaktik
Studieliv
Studerende fortæller
Engagerede undervisere, høj fleksibilitet og faglig udfordring er nogle af de ting, som tidligere og nuværende studerende fremhæver ved kandidatuddannelsen i STEM-undervisning.
Læs her, hvorfor Emilie, Kerstin, Anja og Emil har valgt at tage uddannelsen.
Emilie er nyuddannet lærer og ville læse videre efter sin barsel. Hun valgte at læse uddannelsen på fuld tid, men bruger også tid ved siden af på at starte en friskole.
Det mest interessante ved uddannelsen er det tværfaglige. At man kombinerer matematik og det naturfaglige og engineering-tankegangen, var det, der fangede mig til at starte med, for det har været min interesse længe.
De undervisere vi har haft har været virkelig engagerede, men også rigtig meget inde i det faglige. Og så er det vores opgave at forsøge at skabe sammenhæng mellem de forskellige fag. Det synes jeg har været rigtig fedt. At man får nogle undervisere, der er eksperter inden for hvert område, og selv kan sætte det sammen.
Fleksibiliteten er rigtig vigtig for mig. Det passer mig rigtig godt, at man kun skal møde op to dage hver anden uge, så jeg selv kan strukturere min tid og få det planlagt ind i alle de andre ting, jeg har gang i.
Jeg tog uddannelsen, fordi jeg ville blive klogere på den nyeste forskning inden for naturfags- og matematikdidaktik. Og det tænker jeg, at jeg vil bruge i den friskole, jeg er ved at starte. Personligt vil jeg gerne arbejde videre inden for forskningsverdenen. Så jeg har brugt uddannelsen til at blive inspireret til, hvad jeg synes kunne være spændende at forske videre i.
Kerstin læser STEM-undervisning som en erhvervskandidatuddannelse over fire år. Hun har undervisning en gang om ugen, skiftevis som fysisk undervisning og i studiegrupper, hvor man arbejder med projekter.
Læsning foregår, når jeg har tid, og det skriftlige arbejde laver jeg typisk i weekender og om aftenen. Men jeg synes egentlig, det hænger fint sammen med mit arbejde.
Indholdet i uddannelsen passer godt med mit arbejde som science-koordinator, men jeg hører også fra dem, der har en lærerstilling, at de kan koble vores opgaver på deres arbejde, fordi de fx skal udvikle og afprøve et undervisningsforløb. Så man kan sagtens koble uddannelsen sammen med det, man ellers laver. Jeg arbejder 25 timer, og så er der stort set lige så meget studiearbejde ved siden af.
Personligt havde jeg brug for at blive udfordret på min faglighed og få ny viden ind, særligt på STEM-området. Fokus på STEM bliver jo understreget fra både industrien og ministeriet, og jeg trængte til at få udfordret den viden, jeg havde i forvejen. Og på den her uddannelse får jeg den absolut nyeste viden.
Undervisningen er bygget op, så vi har forskere som undervisere, og det er rigtig fedt. For så får vi den nyeste viden og kan bruge den direkte ind i vores undervisning eller skoleudvikling. Vi har kontakt til frontforskning, og vi finder ud af, hvordan frontforskning kan laves om til aktuelle undervisningsforløb.
Jeg vil helt klart anbefale, at man kigger sin ledelse dybt i øjnene og siger, at det her vil jeg. For det virker og det giver noget. Og det er både, mens man er i gang med uddannelsen og bagefter.
Anja valgte at læse den toårige kandidatuddannelse som et fuldtidsstudie, fordi hun gerne ville have tiden til at fordybe sig i faget. Hun valgte simpelthen at sige sit job som skolelærer op og flytte til Fyn.
Det bedste for mig er at blive opdateret inden for et område, der interesserer mig, og have de undervisere, som ved allermest inden for deres felt i Danmark. De kommer jo fra alle mulige universiteter og professionshøjskoler, og afholder forskellige kurser, og det synes jeg er mega fedt.
Det har været overraskende, hvor mange forskellige tilgange vi har til uddannelsen. Vi kommer med forskellige baggrunde og motivation for at tage uddannelsen, men vi brænder alle sammen for hver vores område.
Vi kan supplere hinanden på mange forskellige måder. Nogen kommer med rigtig mange års erfaring, andre har ikke så meget erfaring, og jeg ligger lidt i midten. Det giver en fin dynamik på holdet, at vi hver især har noget at bidrage med og kan lære af hinanden.
Det betyder også, at der er et rigtigt godt sammenhold, og jeg har fået et netværk på tværs af landet, fordi vi kommer mange forskellige steder fra. Uddannelsen er struktureret på den måde, at vi har undervisning på bestemte dage, hvor vi mødes i Odense. Så vi lærer hinanden at kende, selvom man ikke behøver at flytte til byen, som jeg har gjort.
Jeg har ikke som sådan et mål med uddannelsen eller en drøm om, at det skal bringe mig et nyt sted hen. Jeg er utrolig glad for at undervise, så det her er en opgradering for min egen skyld. Der er helt unikt at kunne fordybe sig i det i to år, så jeg er utrolig glad for at have valgt uddannelsen.
Emil havde ti års erfaring som lærer, inden han startede på STEM-undervisning. Det gav ham en endnu større glæde ved at læse uddannelsen, fordi han med det samme så, hvordan det han lærte kunne bruges i praksis.
Når du kommer med erfaringerne, så har du noget at bygge videre på, og du får nogle dybere tanker om undervisning. Det er det, der gør uddannelsen fantastisk.
Der var ting, jeg gjorde i min undervisning, som jeg vidste virkede. Jeg vidste bare ikke, at der var en teori, der beskrev det. Og det har gjort mig i stand til at gå ind og lave ændringer, der har gjort min undervisning endnu bedre.
Med den her uddannelse er jeg blevet specialiseret i at kigge efter de rigtige ting, så jeg kan lave kvalificerede rettelser og ændringer i min undervisning, så eleverne får mere ud af det – i stedet for at bruge min mavefornemmelse.
For mit vedkommende var målet med uddannelsen ikke et nyt job. Min motivation har fra starten været at få pirret min nysgerrighed og udviklet min faglighed. At gøre mig selv bedre inden for mit område.
Uddannelsen har virkelig inspireret mig meget i retning af at forske eller dykke ned i større projekter, men det var ikke min tanke fra starten. Jeg gjorde det faktisk lidt som en hobby, fordi jeg kunne se mening i det. Det er også den uddannelse, jeg har fået de bedste karakterer i. Simpelthen fordi jeg syntes, det var sjovt.
Kontakt vejledningen
SCIENCE Studenterservice
Har du spørgsmål til uddannelsens faglige indhold, adgangskrav,optagelse, studiemiljø eller karrieremuligheder, er du altid velkommen til at kontakte en studie- og karrierevejleder i SCIENCE Studenterservice.
Kontakt SCIENCE StudenterserviceDu kan tage uddannelsen uanset hvor i landet du bor. Undervisningen foregår både i Odense på SDU og online på planlagte dage.