FAQ til den digitale ansøgningsportal

Oprettelse af ansøgninger

Nej, alle ansøgninger til kandidatuddannelser på KU skal sendes gennem portalen.

Du opretter en selvoprettet brugerprofil i den digitale ansøgningsportal.

Feltet "Nationalt ID" er beregnet til at du skal indtaste det nummer der står på dit personlige nationale ID kort - i Danmark har vi fx det centrale personregistreringsnummer (CPR), og i Storbritannien har man et national insurance number. Feltet er ikke længere obligatorisk, så du behøver ikke at udfylde det hvis du ikke har et.

Der er en scannet kopi af din pasinformation.

Formålet med denne side er, at systemet kan forsøge at indhente data fra et af de danske universiteter som vises på listen om din uddannelsesbaggrund, så du ikke behøver selv at uploade denne information. For at aktivere dataudveksling, skal du gøre to ting:
1. Sørg for, at det universitet du vil importere data fra er valgt med et hak i checkboksen. KU er altid valgt som standard.
2. Aktiver udvekslingen ved at trykke på knappen ”Indhent oplysninger”.
Teksten ud for det valgte universitet vil derefter ændre sig til ”Data indhentes”. Dette betyder at udvekslingen er i gang.

Teksten opdaterer ikke sig selv automatisk når indhentningen er færdig, men hvis du går videre til det næste skærmbillede og tilbage igen, vil teksten have ændret sig til et tidspunkt når udvekslingen er færdig. Der vil også vises en statusbesked øverst på de næste skærmbilleder. Hvis udvekslingen ikke kunne udføres, vil dette stå der i stedet for. I så fald skal du uploade din uddannelsesdokumentation manuelt.

Dette kan variere fra uddannelse til uddannelse. Nogle vil have en motiveret ansøgning, andre et CV, eller et udfyldt ækvivalensskema. Se på kandidatuddannelsens hjemmeside under studier.ku.dk/kandidat/.

Du skal lave et Word eller PDF dokument hvor du beskriver hvornår du regner med at du har skaffet bilaget, og uploade dette dokument i stedet for.

Ingen panik. Du sender bare det du har udfyldt indtil nu, og skriver eller uploader en kort beskrivelse af hvad du ville uploade, hvis du havde mere tid/information i alle obligatoriske felter. Din ansøgning bliver ikke automatisk diskvalificeret, hvis der mangler noget, selvom sagsbehandlernes muligheder for at behandle ansøgninger med mangler vil variere afhængig af manglerne.

Der er blevet tilføjet en "Log ud" knap øverst til højre i selvbetjeningen, som tager dig tilbage til velkomstsiden.

Bemærk dog, at du ofte logger på portalen via f.eks. KUnet intranettet. At logge ud af portalen via Log ud knappen logger dig ikke ud af dit intranet - det skal du logge ud fra separat.

Opfølgning på ansøgninger

Mailen bliver automatisk genereret og sendt til den adresse der er registreret på profilen. Den mest hyppige årsag til manglende mails er at mailen er blevet sorteret væk af indboksens spamfilter. Hvis du er i tvivl om din ansøgning er blevet modtaget, så kan du se status på alle dine ansøgninger under fanebladet ”Se status på ansøgninger”. Du kan også kontakte uddannelsen via mail.

Du kan logge ind i den åbne ansøgningsportal og se alle dine ansøgninger via dette link: Den digitale ansøgningsportal.

Du logger ind i portalen på samme måde som du loggede ind da du oprettede din ansøgning. Din identitet som bruger er bundet op på din mailadresse, så dit login skal være forbundet med den samme mailadresse som du brugte da du oprettede ansøgningen for at du kan se og komme ind i ansøgningen igen.

Det gør du på fanebladet ”Se status på ansøgninger” øverst på siden, hvor du kan finde ansøgningen i listen og så trykke "Rediger ansøgning". Her kan du også se hvilke ansøgninger du tidligere har sendt ind.

Hvis ansøgningsfristen ikke er overstået, kan du bare annullere ansøgningen og så indsende en ny efterfølgende.
Hvis fristen er overstået, så skriv til administrationen der står for den uddannelse du søger ind på og beskriv fejlen, og følg deres instrukser. Du finder kontaktinformation for administrationen på uddannelsens hjemmeside.

Når du er blevet bedt om at genuploade et bilag, er det meningen at din ansøgning bliver låst op, så du kan redigere i netop det felt, hvor du er blevet bedt om flere oplysninger. Følg vejledningen ovenfor i hvordan du logger ind igen og går ind i en gemt kladde. Når du har åbnet ansøgningen, vil det faneblad og det spørgsmål du kan redigere i være markeret som åbne. Knappen du kan bruge til at uploade med vil være farvet orange. Når du har uploadet det nye dokument, og evt. slettet det gamle dokument, så kan du gå videre til fanebladet ”Send ansøgning” og indsende ansøgningen igen. Du vil herefter få en ny kvittering.

Hvis du er 100% sikker på at de krav skemaet stiller ikke stemmer overens med de krav der bliver stillet til dig af uddannelsen, så upload bare et dokument der forklarer at du ikke behøver at dokumentere det du bliver bedt om. Der er ingen konsekvenser ved at uploade eller udfylde for meget information.

Systemfejl

Skriv til IT-servicedesk på adressen nedenfor, med en grundig beskrivelse af problemet og helst skærmbilleder der dokumenterer præcis hvad der er sket. Hvis du kan, så ignorer fejlen og send ansøgningen af sted. Det er bedre at en mangelfuld ansøgning bliver sendt ind til tiden end at ansøgningen aldrig bliver sendt ind, og al manglende information kan håndteres via email hvis alt andet går galt.

Nej, alle ansøgere der søger ind på KU skal kontakte KU med deres spørgsmål og problemer. STADS og UMIT står for den tekniske drift af portalen, men har intet med ansøgning eller support at gøre. Al kommunikation om portalen går via universiteterne.

Hvis du ikke kan finde svar i FAQ'en, kan du kontakte studenterservice for den relevante uddannelse og forklare, at du har spørgsmål om den digitale ansøgningsportal til kandidatuddannelser.

Hvis du har tekniske problemer, anbefaler vi at du gemmer din ansøgning og prøver igen senere. Hvis problemet stadig er der, kan du kontakte KU's IT-service:

Email: it-service@adm.ku.dk