Hvis du vil klage over universitetets afgørelse

Du har mulighed for at klage over vores afgørelser, hvis du får afslag på optagelse eller helt eller delvist afslag på din dispensationsansøgning.

Hvis du mener, der er sket en misforståelse eller begået en fejl, er det altid en god idé at kontakte os direkte med det samme. Så kan vi undersøge sagen, inden du sender os en formel klage. Find vores kontaktoplysninger her.

Du kan klage over retlige forhold. Det vil sige, om vi har behandlet din sag i overensstemmelse med forvaltningsloven og de gældende regler på uddannelsesområdet.

Vi besvarer din klage med en udtalelse, som du får mulighed for at kommentere. Herefter sender vi klagen til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, som er den øverste klageinstans.

Du kan ikke klage over faglige vurderinger og vores skøn. Dette betyder, at du ikke kan få efterprøvet, om afgørelsen er hensigtsmæssig eller rimelig.

Din frist for at klage er to uger fra den dato, du modtager afgørelsen. Se endvidere Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid § 50 eller Bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser § 47.

Du kan uploade klagen på Mit KU eller sende den til optagelse@ku.dk

Studenterambassadøren

Studenterambassadøren på Københavns Universitet kan hjælpe dig med upartisk juridisk vejledning i sager knyttet til optagelse eller indskrivning på en bacheloruddannelse.